Red Bull-topman Pierre Waché, die als het ware fungeert als de vervanger van de naar Aston Martin vertrokken Adrian Newey, heeft in een exclusief interview met Motorsport.com laten weten dat zijn team aan engineers aankomend seizoen hoopt een bredere 'operating window' voor de RB21 te hebben gerealiseerd.
Waar Red Bull in 2023 21 van de 22 races wist te winnen, bleef het team uit Milton Keynes afgelopen jaar steken op slechts tien Grand Prix-overwinningen. Dat kwam voornamelijk door het kleine 'operating window' van de RB20.
Met andere woorden: de RB20 werkte alleen als er aan een heel specifiek aantal factoren werd voldaan door Red Bull. Gebeurde dat niet, zoals bij veel races afgelopen seizoen het geval was, dan hadden Max Verstappen en Sergio Pérez het enorm lastig in hun Red Bull-bolide en konden zij geen vuist maken richting de concurrentie.
Na de laatste race van afgelopen seizoen vertelden zowel Red Bull-teambaas Christian Horner als -adviseur Helmut Marko dan ook dat de RB21 een groter operating window nodig heeft dan zijn voorganger.
Lees ook
Mercedes-opvolger Lewis Hamilton deelt opmerkelijk Formule 1-verhaal: 'M'n vader verstopte me...'
Max Verstappen oogst kritiek over Aston Martin-deal: 'Hij heeft geld genoeg verdiend nu'
'Max Verstappen doet na superjacht nog een grote miljoenenaankoop'
Waché stipt grootste verbeterpunt voor RB21 aan
Volgens Red Bulls technische man Pierre Waché is het echter zoeken naar de juiste balans tussen de op papier snelste auto en een bolide waarmee de beide coureurs op veel circuits snel een goede afstelling kunnen vinden.
"Als droom wil je dat (een grote operating window, red.) natuurlijk, maar je weet dat de algehele potentie afneemt als je het window vergoot. Als je naar de auto’s van andere teams kijkt en hoe die liggen, dan zijn die allemaal waanzinnig stijf. Wat je wil, is de snelste auto produceren, maar het is niet zo dat een auto langzaam is doordat het window waarin die werkt klein is", begint Waché bij Motorsport.com.
"Wat je wil, is dat je voor ieder circuit in het juiste window zit, dus dat je daarop kunt anticiperen. Als je dat kunt bereiken, waarom zou je het window dan nog willen vergroten en de algehele potentie van een auto afvlakken? Je wil de snelste auto in vergelijking met de anderen", gaat de Fransman verder.
"Ik zal de algehele potentie niet laten afnemen om het operationeel makkelijker te maken. Je kunt de potentie wel verlagen om coureurs te helpen zodat ze de auto kunnen gebruiken, maar niet om engineers te helpen de auto te gebruiken", aldus Waché.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties