Red Bull-topman Pierre Waché heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat de nieuwe windtunnel van het Oostenrijkse team "drie maanden" voor ligt op schema. De nieuwe windtunnel moet in 2026 operationeel zijn.
Afgelopen seizoen werd opnieuw goed duidelijk dat het hebben van een up-to-date windtunnel van grote waarde kan zijn voor een Formule 1-team. Dat is ook waarom McLaren, Aston Martin en onlangs Red Bull besloten om een hagelnieuwe windtunnel te bouwen.
Red Bull gebruikt momenteel een windtunnel die al meer dan 70 jaar oud is en al vaker als "een relikwie uit de Koude Oorlog" werd bestempeld door Red Bull-teambaas Christian Horner. Hoewel Red Bull-personeel de windtunnel altijd up-to-date heeft weten te houden, werd langzaam maar zeker steeds meer duidelijk dat de faciliteit in het Britse Bedford tegen zijn prestatieplafond aan zat.
Lees ook
'Ferrari komt met extreem plan voor Lewis Hamilton in aanloop naar F1-debuut'
F1-teambaas zag 'illegaal' foefje bij McLaren tijdens 2024-seizoen: 'Ik ben hier gefrustreerd over...'
Toto Wolff baalt van gedrag Red Bull na afloop van 2021-finale Abu Dhabi: 'Het was waanzin...'
Red Bulls nieuwe windtunnel ligt voor op schema
Red Bull heeft er daarom voor gekozen om een nieuwe windtunnel te bouwen op de Red Bull-campus in Milton Keynes. In gesprek met Motorsport.com laat Waché weten dat de constructie windtunnel momenteel drie maanden voor ligt op schema.
"Met de bouwwerkzaamheden en daarna alle nieuwe machines weet je nooit wanneer het komt, maar op dit moment liggen we voor op het schema. We liggen drie maanden voor op de plannen. De jongens doen hun werk erg goed, maar je weet nooit of je ergens anders vertraging oploopt. Het is een groot project", begon Waché zijn verhaal.
Effect pas zichtbaar in 2027, toch?
De windtunnel moet operationeel zijn in 2026. De nieuwe faciliteit kan daardoor pas realistisch gezien een effect hebben op de 2027-auto van Red Bull. Volgens Waché is 2026 echter ook mogelijk.
"Of misschien helpt het (de nieuwe windtunnel, red.) ons al later in het jaar [2026]. Het is de oudste windtunnel in de sport. Ik heb het er laatst zelfs met Jos [Verstappen] over gehad dat ze deze tunnel al gebruikten toen hij daar bij Arrows was. Het is een oud instrument dat we hebben geüpdatet. Er zit veel nieuwer spul in, maar we hebben een aantal beperkingen", vertelde de Fransman.
"We kennen die beperkingen en proberen er omheen te werken, maar dat is duidelijk moeilijker als je op zoek bent naar een kleine delta. Daarom investeren we in de nieuwe tunnel. We denken dat we met de nieuwe een voordeel kunnen behalen dat we met het huidige model niet hebben", aldus Waché.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties