F1 Nieuws

Red Bull-topman komt met update over 2026-auto Max Verstappen: 'Enorm uitdagend, maar...'

Red Bull-topman komt met update over 2026-auto Max Verstappen: 'Enorm uitdagend, maar...'
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Red Bull-topman komt met update over 2026-auto Max Verstappen: 'Enorm uitdagend, maar...'

Red Bull-topman komt met update over 2026-auto Max Verstappen: 'Enorm uitdagend, maar...'
Red Bull Content Pool

Red Bull-topman Pierre Waché heeft in een exclusief interview met Motorsport.com laten weten dat de 2026-regels "enorm uitdagend" zijn, maar uiteindelijk voor ieder team hetzelfde zijn. Ook laat Waché weten dat hijzelf geen grote fan is van de nieuwe 2026-reglementen van de FIA.

In 2026 zal de Formule 1 flink op de schop gaan, zowel op het gebied van de motor als op het gebied van het chassis. Zo zal de 2026-motor bestaan uit een 50/50-verdeling tussen elektrisch vermogen en een verbrandingsmotor en wordt er gebruik gemaakt van duurzame biobrandstoffen.

Daarnaast zal ook het chassis veranderen, want de auto's zullen kleiner, smaller en lichter worden en ook wordt er gebruik gemaakt van actieve aerodynamica. Een flinke ommekeer dus voor de teams en coureurs. De nieuwe reglementen worden dan ook vaak gezien als de grootste verandering in de Formule 1 van de afgelopen decennia, aangezien er op zowel motorisch als chassis vlak flinke veranderingen zullen worden doorgevoerd.

Waché komt met update over 2026-regels

Aanvankelijk was er een hoop onvrede over de nieuwe reglementen, omdat deze te restrictief zouden zijn en de teams en engineers te veel naar een bepaalde richting zouden duwen. Red Bulls technische man Waché laat nu echter weten dat de nieuwe regels zijn verbeterd door de FIA en de teams nu iets meer speelruimte hebben. Echter, Waché is nog steeds geen fan van de nieuwe reglementen.

"Het is verbeterd, best veel verbeterd. De combinatie van chassis en motor blijft qua karakteristieken alleen enorm uitdagend, maar dat is voor iedereen hetzelfde. Ik weet niet zeker of die combinatie wel fijn zal zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening en heeft er niets mee te maken hoe competitief we uiteindelijk kunnen zijn", begint Waché.

"Het is nu ook te laat om daar nog over te discussiëren. Zelfs als het snelheidsprofiel en de ervaringen voor de coureurs niet zijn wat we graag willen zien van de Formule 1, dan nog is het puur onze taak om het snelste pakket te bouwen. Ik focus me er daardoor niet meer op wat ik persoonlijk van de nieuwe regels vind", aldus Waché, die wel een hele heldere mening heeft over de 2026-regels: "In mijn optiek is het niet logisch om met een motor te komen die in de huidige auto's niet kan werken."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties