Dat Oscar Piastri een tien seconden tijdstraf kreeg voor het incident achter de safety car in Groot-Brittannië was voor McLaren een grote schande. Onder andere teambaas Andrea Stella, CEO Zak Brown en Piastri zelf hebben zich stevig uitgesproken over de beslissing van de stewards, waarbij men vooral wees naar Max Verstappen.
Volgens de beleidsbepalers binnen McLaren wist Verstappen namelijk precies wat hij deed, tijdens de herstart van de safety car. Op het moment dat Piastri op de rem trapte, ging de Nederlander vol op zijn gas, waardoor het leek alsof de McLaren-coureur een zwaardere overtreding beging dan eigenlijk het geval was. Althans, dat was de lezing van Zak Brown na het incident.
Maar bij Red Bull Racing heeft men een hele andere mening. Zij zijn ook niet helemaal blij met de stewards, maar niet vanwege het incident in Groot-Brittannië. Volgens Christian Horner is het heel normaal dat Piastri een straf heeft gekregen voor zijn actie op Silverstone, maar was het door deze call nogal vreemd dat George Russell met een soortgelijke actie wegkwam zonder straf in Canada.
"Ik was niet verbaasd dat hij [Piastri] een straf kreeg. Dat was wel te verwachten. Eerlijk gezegd was het misschien nog verrassender dat George [Russell] in Montreal geen straf kreeg", zei Horner na de race. Als de Mercedes-coureur - voor eenzelfde overtreding als Piastri - Canada wel gestraft was, had Verstappen daar zijn 66e zege uit zijn carrière geboekt.
Lees ook
Christian Horner waarschuwt Max Verstappen voor toekomst
McLaren gaat onderzoek instellen naar Max Verstappen na Grand Prix Groot-Brittannië
Verstappen kansloos voor de zege
Echter besloten de stewards daar anders, terwijl ze in Silverstone wel vonden dat Piastri een straf verdiende. Volgens Horner was de actie van de Australiër de directe aanleiding dat Verstappen veel plekken verloor na de herstart, maar had hij in de regen hoe dan ook niet kunnen winnen.
"Helaas verliep onze race vanaf dat moment niet meer zoals gepland. Hij [Max] was een van de snelste auto's op het circuit toen het circuit begon op te drogen. Dus die lage achtervleugel was een gok. Het heeft gisteren zijn vruchten afgeworpen. En zoals ik al zei, als het niet door het goede oude Britse weer was gekomen, was alles goed gekomen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties