Dit weekend staat de Grand Prix van Mexico op de planning en de verwachting is dat er twee teams ontzettend sterk gaan zijn op het Autódromo Hermanos Rodríguez: McLaren en Mercedes. Dit vanwege de gelijkenissen van het circuit met onder andere het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar McLaren eerder dit jaar eigenlijk de snelste auto was.
Door een fout bij de start van Lando Norris - en de geweldige racepace van Max Verstappen - wist de Nederlander daar als winnaar over de streep te komen, maar eigenlijk had McLaren daar al de beste auto van het veld. Sinds dat moment heeft Verstappen geen enkele race meer gewonnen en is McLaren juist alleen maar sterker geworden, waardoor men dit weekend een zéér competitief McLaren verwacht. Ook Mercedes zou grote kans maken op de overwinning, omdat zij in Spanje ook sterk waren.
Maar Christian Horner heeft het gevoel dat de snelheid van McLaren wellicht tegen gaat vallen dit weekend. Niet omdat het circuit niet bij de MCL38 van Norris en Piastri past, maar vanwege het feit dat de Britten iets aan hun auto hebben moeten veranderen. De achtervleugels van McLaren waren volgens de FIA niet meer legaal, dus moesten ze daar wat aanpassingen in maken. Dit kan volgens Red Bull-baas Horner grote gevolgen hebben.
"Kleine details maken een verschil, vooral wanneer de auto's zijn samengekomen zoals nu het geval is. Het draait allemaal om marginale winst. Daar draait het om in de Formule 1. Dus ja, het is onvermijdelijk dat er een verschil zal zijn met [de FIA-interventie]. Hoe wezenlijk dat is, zal per circuit verschillen", aldus Horner.
Lees ook
Christijan Albers ziet groot probleem voor Max Verstappen in titelstrijd met Lando Norris: 'Dan kan het ineens hard gaan'
Helmut Marko doet bizarre onthulling: manager Oscar Piastri klopt aan bij Red Bull
Andrea Stella dient Horner van repliek
Echter heeft McLaren-teambaas Andrea Stella daar een hele andere mening over. De Italiaan reageert bij Motorsport.com op de uitlatingen van Christian Horner, waarbij hij aangeeft dat de achtervleugels helemaal geen waarde hebben voor McLaren, als het gaat om de prestaties van de auto. Stella verwacht dan ook niet dat er grote veranderingen zullen zijn in de vorm van het team, nu deze aanpassing is doorgevoerd.
"Onze achtervleugel is aangepast na Baku, naar aanleiding van een aantal gesprekken die we hebben gevoerd en omdat de FIA een aantal referenties heeft gegeven over wat zij graag zouden zien. Maar dit is echt een klein element als het gaat om de prestaties van de auto. Het heeft niet te maken met de prestaties van evenement tot evenement", zo begint de Italiaan.
"Geen van de prestaties die we zien, beter of slechter, mag hiermee in verband worden gebracht. En ik denk dat dit niet alleen voor McLaren geldt, maar voor elk team, met het feit dat sommige teams misschien gevraagd is om het gedrag van de achtervleugel aan te passen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties