Waar Max Verstappen een Grand Slam scoorde tijdens de Grand Prix van Qatar - pole, overwinning, iedere ronde aan de leiding én de snelste raceronde - kende teamgenoot Sergio Pérez een iets minder voortvarende race op het Losail International Circuit.
De Mexicaan moest genoegen nemen met de tiende finishpositie na de GP, mede door zijn straffen voor het overschrijden van de track limits. Al het gehele weekend zijn de track limits een 'hot topic' in de Formule 1. Tijdens de kwalificatie kreeg Sergio Pérez er al mee te maken, doordat zijn snelste ronde in Q2 werd afgenomen en hij de race eigenlijk moest starten vanaf de dertiende positie.
Maar vlak voor de GP werd bekend gemaakt dat Pérez uit de pitstraat zou moeten beginnen, doordat de schade aan zijn auto te heftig was. Die schade had hij opgelopen tijdens zijn touché met Ocon in de Sprint. Red Bull moest het reserve chassis gebruiken, maar dit leek Pérez niet veel te helpen.
Track limits in de race
In de race ging Pérez namelijk voor geen meter. De Red Bull-coureur wist zich maar geen weg naar voren te banen en werd telkens teruggefloten door de FIA. Zij konden zien dat Checo keer op keer de track limits overschreed. Dit deed hij uiteindelijk zes keer in de race, waardoor hij drie maal een vijf seconden tijdstraf moest incasseren. Volgens Christian Horner moet dit beter.
Als Pérez na de race terugkijkt op zijn 'track limit violations', laat hij weten dat hij daar eigenlijk weinig aan kon doen. Het kunstmatige licht en zijn positie in de auto maakte het voor hem onmogelijk om de witte lijnen te zien.
"De race was fysiek erg zwaar en ook qua zichtbaarheid. Ik had daar veel problemen mee. Telkens als ik over de track limits ging, was ik mij er niet bewust van dat ik er overheen gegaan was. Dat had te maken met het licht en hoe laag ik in de auto zit. Daarom had ik veel moeite met de straffen", zo begint Pérez bij DAZN.
Lees ook
Helmut Marko looft 'ideale schoonzoon' Max Verstappen: 'Er waren geen fouten'
Helmut Marko plaatst kanttekening bij overwinning van Max Verstappen
Ook Red Bull niet foutloos
Waar Pérez van mening is dat hij niet veel kon doen aan het overschrijden van de track limits, meent hij ook dat de gekozen strategie van Red Bull Racing hem niet hielp. Het starten op de harde band was ongunstig voor Pérez.
"Het deed ons veel pijn om op de harde band te moeten starten. In de eerste stint had ik totaal geen grip en met de safety car die erbij kwam, deed dat mijn strategie veel pijn. Het was al met al een zeer gecompliceerde race", aldus Checo.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties