De stewards van de FIA hebben in Qatar een flinke straf uitgedeeld aan Lando Norris, nadat de Brit een overtreding beging in de race op het Losail International Circuit. De McLaren-coureur probeerde Max Verstappen op te jagen en de eerste positie in de race af te pakken van de Nederlander, maar daarin was hij zó geconcentreerd op zijn voormalig titelrivaal, dat hij een dubbele gele vlag compleet over het hoofd zag.
Vanwege een afgebroken spiegel van de Williams van Alex Albon werd er met dubbel geel gezwaaid op het rechte stuk in Qatar, waar Max Verstappen netjes zijn voet voor van het gas nam. Lando Norris deed dat niet, waardoor hij bijna een volle seconde won ten opzichte van de Red Bull-coureur, die dan ook direct op de radio vroeg of Norris überhaupt van zijn gas was gegaan. Red Bull onderzocht de on-board beelden van Norris en kwam tot de conclusie dat de drievoudig GP-winnaar dat niet had gedaan, waarna de wedstrijdleiding dit incident bij de stewards aankaartte.
De stewards kwamen in actie en besloten Norris een fikse straf te geven. De Brit moest een tien seconden stop-and-go penalty uitzitten, waarmee hij meer dan dertig seconden verloor in de race. Dit zorgde ervoor dat hij niet als tweede, maar als tiende eindigde in Qatar. Zelf heeft Norris inmiddels al laten weten dat deze straf volledig terecht was en ook de stewards zijn niet veranderd van mening.
Lees ook
Het afwijkende tijdschema voor de F1 Grand Prix van Abu Dhabi 2024
Andrea Stella haalt uit naar stewards na straf Lando Norris en heeft advies voor FIA
Uitleg stewards
In hun uitleg over de straf van Lando Norris laten de stewards weten dat zij al het bewijs verzameld hebben, waarna ze tot een vrij simpele conclusie kwamen: Norris moet zwaar bestraft worden. De medewerkers van de FIA halen daarin uit naar de McLaren-coureur, omdat hij zich niet aan de basisregel van de sport heeft gehouden: veiligheid. Door zijn actie konden mensen gewond raken en daardoor werd hij zo hard bestraft.
"De Stewards bekeken de gegevens van het positionerings- en rangeersysteem, video, timing, telemetrie en videobeelden uit de auto. De telemetrie en het geluid aan boord toonden duidelijk aan dat de bestuurder van auto 4 [Lando Norris] geen snelheid verminderde in de gele sector. De dubbel gezwaaide gele vlaggen en gele lichten waren duidelijk zichtbaar voor hem", maken de stewards duidelijk, die geen twijfel hadden over welke straf hoorde te volgen.
"Naleving van de gele-vlagregels is van het grootste belang voor de veiligheid van alle partijen en deze vereiste wordt duidelijk vermeld in het eerste punt van de evenementaantekeningen van de wedstrijdleider bij elk evenement", krijgt Norris een schop na.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties