F1 Nieuws

Uitslag derde vrije training Formule 1 Grand Prix Nederland 2024

Uitslag derde vrije training Formule 1 Grand Prix Nederland 2024
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag derde vrije training Formule 1 Grand Prix Nederland 2024

Uitslag derde vrije training Formule 1 Grand Prix Nederland 2024
Red Bull Content Pool

De derde vrije training voor de Grand Prix van Nederland zit er inmiddels op, waardoor de coureurs en de teams niet langer kunnen oefenen op het Circuit Zandvoort. Net als in de eerste training was de baan in het strandstadje flink nat door wat regenval, wat ervoor zorgde dat er wederom weinig competitieve rondetijden gereden konden worden. Op intermediates kwamen er een aantal coureurs naar buiten, waarbij het aan het begin ook al direct misging.

Aan het begin van de sessie knalde Nico Hülkenberg zijn voorvleugel aan gort, waarna Logan Sargeant besloot om nóg meer schade te veroorzaken. De Amerikaan, die na dit seizoen vertrekt uit de Formule 1 en bij Williams wordt vervangen door Carlos Sainz, ging hard in de muur in de Slotemakersbocht. Zijn Williams-bolide werd in één klap afgeschreven nadat hij zijn banden in het gras plaatste, waarna deze ook in de hens vloog. Gelukkig kon Sargeant uit de auto springen en leek hij ongedeerd te blijven, maar dat gold zeker niet voor de bolide van Sargeant en de vangrail op Circuit Zandvoort.

Hierdoor ontstond er een lange rode vlag periode, wat ervoor zorgde dat de coureurs en teams nóg minder tijd hadden om de auto's beter af te stellen voor de rest van het F1-weekend in Nederland. Daar zal vooral Max Verstappen van gebaald hebben, aangezien de Red Bull-coureur de derde beste auto van het veld had tijdens de tweede training, waarna hij aangaf dat zijn team op dit moment simpelweg 'te langzaam' is.

Zéér korte herstart

De marshals op Circuit Zandvoort hebben hard gewerkt om de vangrail te herstellen en met hun inzet lukte het om de laatste drie minuten van de sessie onder de groene vlag te rijden. Onder andere Max Verstappen besloot om zijn Red Bull nog even de baan op te sturen, om nog een beetje feeling te krijgen of bepaalde aanpassingen aan zijn RB20 juist waren. Echter konden er niet geweldig veel competitieve rondjes gereden worden, omdat de baan nog altijd te nat was om met slicks te rijden. Het zorgt ervoor dat de meeste teams 'blind' de kwalificatie in gaan.

Wat voor weer het tijdens de kwalificatie gaat worden is nog onduidelijk, maar de laatste voorspellingen laten zien dat de kans op regen op zo'n 40% ligt.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties