De Formule 1-coureur zijn uitgetest op het Shanghai International Circuit. Voor de start van de Sprintkwalificatie van later vandaag vond de eerste en enige vrije training plaats voor de Grand Prix van China, waardoor de teams en coureurs maar één uur de tijd kregen om de auto perfect af te stellen voor de competitieve sessie, die om 08:30 Nederlandse tijd gepland staat.
In een Sprintweekend hebben de coureurs maar één training de tijd om het circuit opnieuw te leren kennen en dat is in China ook hard nodig. Vlak voor de komst van het Formule 1-circus is de baan opnieuw geasfalteerd, wat ertoe kan leidden dat er minder grip te vinden is of dat de banden juist harder slijten dan normaal.
En vooral dat laatste zal een vraagstuk zijn wat dit weekend vaak besproken zal worden, aangezien het bandenmanagement van de McLarens het onderwerp van gesprek was tijdens de openingsrace van het 2025 F1-seizoen. Kan het team van Lando Norris en Oscar Piastri ook in China zo sterk voor de dag komen, zelfs met de regelwijziging die de FIA heeft geïntroduceerd dit weekend?
Lees ook
Christian Horner onthult extreme veranderingen aan RB21 Max Verstappen
Grand Prix China door Red Bull gebruikt om zwakke punten RB21 op te sporen
Eerste vrije training
Om 04:30 Nederlandse tijd ging het licht op groen aan het einde van de pitstraat op het Shanghai International Circuit. Zoals verwacht kwam een groot deel van het veld direct naar buiten, omdat er dus maar één uur de tijd was om de auto's te testen op het circuit waar op zondag de tweede race van het jaar verreden wordt.
Door het nieuwe asfalt waren de tijden direct een stuk sneller dan vorig seizoen, maar hadden de coureurs ook wat moeite om hun auto's tussen de witte lijnen te houden. Aan het begin van de sessie kende Alex Albon direct een momentje, waarna ook Liam Lawson even de baan verliet. De Nieuw-Zeelander ging even door het grind, maar kon zijn weg gelukkig vervolgen.
Na ongeveer twintig minuten zaten we al ver onder de pole position tijd van vorig seizoen. Max Verstappen reed een 1:33.660 in 2024, maar George Russell ging nu al zes tienden sneller. Hij werd even verslagen door Charles Leclerc en Lewis Hamilton, maar al snel wist Russell de beste tijd weer neer te zetten. Op dat punt kwam Verstappen niet verder dan de vijfde tijd, waarna de Nederlander aan een lange run begon.
RB21 niet op zijn gemak
En tijdens die lange run bleek de RB21 niet op zijn gemak te zijn. Verstappen had nogal wat moeite om zijn auto de bocht te laten halen, waarbij er enorm veel onderstuur in zijn bolide zat. Daarnaast klaagde de Nederlander over het terugschakelen, iets waar hij in 2023 en 2024 ook veel last van had. De eerste en enige training voor Max verliep hierdoor niet al te soepel.
Echter was niet alleen de Red Bull een lastig te besturen auto. Ook Lewis Hamilton en Lando Norris hadden last van hun auto's en waren even buiten de baan te vinden, waarbij vooral de MCL39 van Norris niet op rails leek te liggen.
Jack Doohan
Zo'n tien minuten voor het einde van de sessie werd er even met de rode vlag gezwaaid, nadat de Alpine van Jack Doohan stil kwam te staan. Deze rode vlag-periode duurde echter niet lang, waarna de échte snelle tijden gereden werden.
Lando Norris wist de beste tijd neer te zetten, met een bizarre tijd van 1:31.504, waarmee hij bijna een halve seconde sneller was dan Charles Leclerc. De Monegask eindigde weer een halve tiende voor Oscar Piastri, waarna Lewis Hamilton op de vierde plaats kwam. Max Verstappen brak zijn snelle ronde op de softs af en kwam niet verder dan een zestiende plaats, twee plekken voor teamgenoot Liam Lawson.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties