Na het dominante optreden van McLaren tijdens de Grand Prix van Miami is het Formule 1-circus teruggekeerd in Europa. Voor het eerst zal er dit seizoen op het continent worden geracet waar de Formule 1 is begonnen en de coureurs zullen in actie komen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari - tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna.
Op het iconische circuit, beter bekend als Imola, zijn de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri wederom de favorieten voor de overwinning. Echter hoopt Red Bull dit weekend wat dichter op het Britse team te staan, aangezien ze een update hebben meegenomen voor de RB21 van Max Verstappen, waarmee ze weer mee willen doen om het kampioenschap.
De verwachting is echter dat de viervoudig wereldkampioen het lastig gaat krijgen op Imola, omdat het circuit nogal wat kerbstones en hobbels op de weg kent, iets waar de RB21 niet zo goed mee omgaat. Dat was zelfs met de dominante RB19 van 2023 het geval, waarna deze problemen alleen meer vergroot zijn, nadat Red Bull een verkeerde weg in was geslagen met de ontwikkeling van de bolides. Hoe brengt het Oostenrijkse team het er dit jaar vanaf op Imola?
Eerste vrije training
Aan het begin van de eerste vrije trainingen kwamen de meeste coureurs direct naar buiten. Aangezien het de eerste race in Europa is, hadden veel teams wat updates meegenomen, omdat de fabrieken allemaal in Europa staan. Naast Red Bull hadden onder andere ook Mercedes en McLaren wat nieuwe onderdelen mee, welke in de eerste training getest moesten worden.
Bij Alpine was er overigens een nieuw gezicht te zien, toen Franco Colapinto voor het eerst de garage uitreed. De Argentijn, vorig jaar nog in dienst van Williams, heeft het zitje van Jack Doohan overgenomen, die na zes races te horen kreeg dat zijn tijd bij het Franse team erop zat.
En in de eerste vrije training bleek dat McLaren ook dit weekend weer een sterke auto had meegenomen. Oscar Piastri en Lando Norris waren vanaf het eerste moment snel. Zij werden hierin echter op de huid gezeten door Mercedes, dat met een aangepaste W16 ook erg sterk voor de dag kwam in VT1. Dat kan ook gezegd worden van Williams, Ferrari en Alpine, die allemaal in de buurt zaten van de eerste snelle rondetijden van de McLarens.
Red Bull niet meteen snel
Overigens had Red Bull Racing niet direct een antwoord op de snelle rondes vooraan het veld. Max Verstappen en Yuki Tsunoda reden hun rondes op de zachte banden, maar merkten al snel dat zij niet meteen op de snelheid zaten van de concurrenten. Verstappen ging dan ook snel weer naar binnen voor een verandering aan zijn afstelling, maar merkte daarna op de radio op dat er alsnog weinig grip was in zijn RB21.
Later in de sessie kwam zijn auto iets meer op gang, waarbij hij de tweede tijd reed, op drie tienden van George Russell, maar dat leek meer te liggen aan de ontwikkeling van het asfalt. Na Verstappen gingen onder andere Carlos Sainz, Pierre Gasly en Lewis Hamilton onder zijn tijd door. Ook de McLarens maakten gehakt van de tijd van Max, die op meer dan drieënhalve tiende werd gezet door Piastri - de snelste coureur van de sessie.
Lees ook
Groot voordeel voor Lewis Hamilton? Vader krijgt belangrijke rol bij de FIA
Lewis Hamilton lijkt hoop te verliezen in samenwerking met Ferrari: 'Dit wist ik niet...'
Max Verstappen niet tevreden en rode vlag
Richting het einde van de sessie, toen de coureurs begonnen aan hun lange runs, bleek Max Verstappen nog altijd niet tevreden te zijn over de handeling van zijn Red Bull RB21. De Limburger klaagde over de radio, waarbij hij aangaf dat vooral de achterkant niet juist aanvoelde.
"Ik kan niet op de achterkant vertrouwen. Het voelt alsof ik constant aan het driften ben", zei Verstappen richting race-engineer Gianpiero Lambiase, die duidelijk maakte dat hij het bericht van Max had ontvangen.
Een aantal minuten na dit radiobericht van Verstappen eindigde de eerste training van het weekend onder een rode vlag, nadat Sauber-coureur Gabriel Bortoleto zijn bolide in de muur had gereden. De Braziliaan verloor de controle over het stuur in de laatste bocht, corrigeerde en ging daarna in de bandenstapel. De schade aan zijn auto viel mee, maar de sessie kwam hierdoor wel vervroegd ten einde.
Bekijk hieronder de volledige uitslag na de eerste vrije training voor de Grand Prix van Emilia Romagna:
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties