Max Verstappen heeft de Grand Prix van Abu Dhabi gewonnen. Oscar Piastri en Lando Norris zijn achter hem als tweede en derde geëindigd. Hierdoor is Norris wereldkampioen geworden.
De belangen voor Lando Norris, Max Verstappen en Oscar Piastri waren voorafgaand aan de race duidelijk. Norris moet op het podium eindigen om wereldkampioen te worden, Verstappen moet twaalf punten in zien te lopen en Piastri zestien.
Verstappen had in Abu Dhabi niks te verliezen, zo liet hij ook weten tegenover zijn concurrenten. De Nederlander was allang blij dat hij überhaupt in deze situatie is gekomen, aangezien hij na de Grand Prix van Hongarije niet meer geloofde dat Red Bull Racing nog een race zou winnen in 2025.
Start
Verstappen begint vanaf pole position nadat hij op zaterdag de snelste was. Achter hem staat Lando Norris op de tweede en Oscar Piastri op de derde plek. George Russell en Charles Leclerc, de coureurs op wie Verstappen moet rekenen om Norris van een podiumplek te houden, starten op de vierde en vijfde plaats.
Verstappen en Norris starten op de mediums, terwijl Piastri start op de harde band. Ook Yuki Tsunoda start op de harde band en Red Bull zal hopen dat de Japanner Norris tijdens de race dwars kan zitten.
Verstappen, Norris en Piastri zijn allen goed weg, maar Norris weet zijn teamgenoot aan het einde van de eerste ronde niet af te houden en daardoor zakt de Brit naar de derde plek. Daardoor komt de leider in het kampioenschap onder druk te staan, want Leclerc gaat hard op het rechte stuk.
Russell heeft een dramatische start en zakt twee plekken naar achteren, juist wanneer een prestatie van de Mercedes-rijder ontzettend belangrijk is. Volgens Russell is er een probleem met de respons zijn rempedaal, wat mogelijk een rol speelt. In de vierde ronde lukt het de Brit om Alonso in te halen.
Gevecht achter Verstappen
Verstappen weet vrij snel een gat te slaan versus Piastri en het wordt snel duidelijk dat het gevecht in de openingsfase tussen Piastri, Norris, Leclerc en Russell zal gaan.
Leclerc, die voorafgaand aan de race nog zei dat hij zich liever niet wil mengen in de strijd vooraan, voert de druk op bij Norris, maar hij wordt juist ook opgejaagd door Russell. Zo gebeurt er dus een hoop achter de Nederlander.
McLaren heeft door dat het tempo van Piastri zorgt voor vuile lucht voor Norris en daarom wordt de Australiër gevraagd of hij wat sneller kan gaan rijden, omdat Leclerc anders te dichtbij komt.
Die ingreep lijkt te helpen, want Leclerc wordt daarna uit de DRS gereden en Norris weet het gat te vergroten, zodat er een pitstop gemaakt kan worden zonder dat de Brit in het verkeer terecht komt.
Eerste pitstops
In de vijftiende ronde komen de eerste coureurs naar binnen die op mediums zijn gestart. Russell en Hadjar zijn de eersten die naar binnen komen. Norris wordt door zijn team erop aangespoord om te letten op zijn achterbanden, want de Brit heeft slijtageproblemen.
McLaren heeft een goede stop met een 2.1, maar Leclerc komt op dat moment ook naar binnen en staat daardoor nog steeds achter de Brit. Echter komt de koploper in het rijderskampioenschap achter een hoop verkeer terecht en dus zal de coureur een hoop tijd verliezen ten opzichte van Verstappen en Piastri.
Norris weet de coureurs die nog geen pitstop gemaakt makkelijk te passeren, behalve Liam Lawson. De Kiwi, die de eerste twee races van dit seizoen voor Red Bull Racing reed, deed er alles aan om de Brit achter zich te houden, maar het bleek niet genoeg.
Onderzoek naar Norris
Dan komt Norris bij Tsunoda terecht, maar de Japanner geeft geen duimbreed toe, waardoor Norris de teamgenoot van Verstappen buiten de baan in moet halen.
Dit is de FIA niet ontgaan en daarom wordt het moment onderzocht door de stewards. Mogelijk kan Norris dus een straf krijgen voor de inhaalmanoeuvre, maar ook Tsunoda kan op de bon geslingerd worden wegens weaven.
In de tussentijd gaat Verstappen naar binnen voor nieuwe banden en de Nederlander wordt zonder problemen op nieuw rubber gezet. Piastri rijdt voorlopig nog door.
De FIA beslist uiteindelijk dat Norris van de baan werd gedreven door Tsunoda en daarom krijgt de Brit geen straf. Tsunoda heeft een tijdpenalty van vijf seconden gekregen voor het weaven. Een enorme domper voor het team van Red Bull Racing, want nu is er weinig wat Norris nog kan weerhouden van de wereldtitel.
Laatste pitstops
In de veertigste ronde gaat Leclerc voor de tweede keer naar binnen en daarom haalt McLaren Norris naar binnen, want de Brit is nu kwetsbaar in het geval van een safety car.
In de 41e ronde haalt Verstappen Piastri in. De Nederlander heeft een pitstop compleet weten dicht te rijden en daarom komt de Australiër ook direct daarna naar binnen. Piastri komt een kleine vijf seconden voor de neus van Norris terecht.
Verstappen lijkt niet naar binnen te gaan voor nieuwe banden. De Nederlander wordt over de boordradio verteld dat hij nog zo'n vijftien ronden door moet rijden, terwijl hij een voorsprong heeft van 24 seconden. Piastri moet dus 1.5 seconde per ronde in weten te lopen en er dan ook nog voorbij zien te komen.
Lees ook
FIA helpt Lando Norris in strijd met Max Verstappen in Abu Dhabi
Red Bull-medewerker reageert op FIA-uitspraak na actie Lando Norris
Slotfase
Leclerc is de laatste hoop voor Verstappen. De Monegask moet in de laatste tien ronden zo'n vier seconden goed weten te maken, maar de Ferrari-coureur weet niet veel dichterbij te komen. Ondanks dat Leclerc op de mediumband staat weet Norris, die een sterke race rijdt, de Ferrari af te houden.
Tegen het einde is Leclerc door zijn banden heen en daardoor kan Norris zonder problemen naar de derde plek rijden, waardoor hij zich tot wereldkampioen kan kronen. Verstappen wint de race en Piastri wordt tweede. Verstappen komt uiteindelijk twee punten tekort ten opzichte van Norris in het wereldkampioenschap.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties