Oscar Piastri heeft de F1 Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven. Achter de Australiër kwamen teamgenoot Lando Norris en Charles Leclerc als tweede en derde over de streep.
Buiten Yuki Tsunoda (hard), die de race na een set-up wijziging en een nieuwe achtervleugel vanuit de pitstraat moest beginnen, begon iedereen de race op de zachte band. De twee McLaren-coureurs op de eerste twee startplekken begonnen de race daarbij op een verse set van het zachtste rubber, terwijl de coureurs daarachter op (licht) gebruikte banden begon aan de GP van Spanje.
Bij de start van de race was het echter enkel polesitter Piastri die profijt had van zijn verse rubber. Nummer twee Lando Norris verloor namelijk een plek bij de start aan Max Verstappen, die een plekje opschoof naar P2. Ook achterin het veld werd er goed geracet. Zo kwam met name Stake-Sauber-coureur Nico Hülkenberg ver naar voren in de openingsronde van de race.
Hoewel Verstappen aanvankelijk goed mee kon komen met Piastri en de Australiër zelfs kort probeerde in te halen, werd naarmate de race vorderde goed duidelijk dat de MCL39 nog steeds een maatje te groot is voor de RB21 van de regerend wereldkampioen. Piastri reed immers ruim drie seconden weg bij Verstappen na slechts negen rondes.
Eerste stops en alternatieve strategie Verstappen
In ronde negen werd het pitstopbal geopend door Oliver Bearman en Yuki Tsunoda, die allebei al vroeg naar binnen kwamen voor een switch naar vers rubber. Tsunoda switchte daarbij naar een vers setje rode banden, terwijl Bearman overstapte naar de medium band. Een ronde later volgden ook Hülkenberg en Carlos Sainz voor hun eerste stop.
Dertien rondes na zijn inhaalactie aan het adres van Norris, was het de McLaren-coureur die terug naar P2 kwam door een inhaalactie bij Verstappen. De Nederlander liet over de boordradio weten geen grip te hebben op zijn rode soft band. In de achtergrond was er ook een gevecht tussen de twee Ferrari-coureurs, waarbij uiteindelijk Charles Leclerc aan het langste eind trok.
Nadat hij was ingehaald door Norris, besloot Verstappen gelijk zijn eerste stop van de race te maken. Daarbij reed Verstappen opnieuw op de rode band, in de hoop Norris in te halen door middel van een undercut. Door zijn nieuwe banden en de kracht van de undercut op het circuit van Barcelona reed Verstappen na acht rondes alweer op P3, achter de twee nog niet gestopte McLarens.
In ronde 21 maakte Norris echter zijn eerste stop van de race, met een switch naar het medium rubber. Een ronde later dook ook Piastri naar binnen voor een switch naar het gele rubber. Door zijn vroege stop reed Verstappen aan de leiding, maar wel op een compound zachter dan de twee McLarens achter hem.
Vanwege het banden- en autovoordeel van McLaren kwamen Piastri en Norris enorm snel dichterbij aan Verstappens RB21. In ronde 29 dook Verstappen daarom opnieuw naar binnen, ditmaal voor een switch naar de medium band. Opnieuw kroop Verstappen dichter bij de twee McLarens in de buurt, al bleef er een gat van rond de vier seconden.
Late safety car en contact Verstappen-Russell
In ronde 48 maakte Verstappen zijn derde stop van de race, waarna ook de twee McLarens volgden met hun tweede stop van de race. De gehele top drie reed hierdoor op (gebruikte) rode banden, waardoor het een sprintrace was tot aan het vallen van de finishvlag. In ronde 55 kwam er echter verandering in die sprintrace, want toen hield de Mercedes-auto van Andrea Kimi Antonelli ermee op, waardoor er een safety car naar buiten reed.
Daarbij maakte zowat de gehele grid een laatste stop voor vers rood rubber, terwijl Verstappen tot zijn grote verbazing naar buiten werd gestuurd op hagelnieuwe harde banden. Over de boordradio was Verstappen dan ook allerminst tevreden met de keuze van zijn strategische team.
Bij de herstart in ronde 60 was het Piastri die zijn leiding behield, met achter zich Norris. Verstappen verloor daarentegen zijn derde positie aan Leclerc, voornamelijk doordat zijn harde banden niet op temperatuur raakten. In gevecht met de coureur achter hem, George Russell, was er contact, waarna Verstappen, furieus over de boordradio, Russell een duw gaf in de tweede sector.
Uiteindelijk liet Verstappen Russell voorbij en moest de regerend wereldkampioen genoegen nemen met een vierde plaats. Verstappen kreeg echter een tijdstraf van tien seconden van de FIA voor het contact met Russell, waardoor de Nederlander terugviel naar P10. De top tien was hierdoor als volgt: Piastri, Norris, Leclerc, Russell, Hülkenberg, Hamilton, Isack Hadjar, Pierre Gasly, Fernando Alonso en Verstappen.
Wat doet de WK-stand?
Door zijn tiende plaats is Verstappen een hoop punten verloren op Piastri en Norris. Bekijk de volledige bijgewerkte WK-stand via deze link.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties