F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Mexico 2025

Max Verstappen in de Red Bull Racing RB21 tijdens VT2 in Mexico
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training F1 Grand Prix Mexico 2025

Max Verstappen in de Red Bull Racing RB21 tijdens VT2 in Mexico
Red Bull Content Pool

Voor veel coureurs was de tweede vrije training voor de Grand Prix van Mexico pas de eerste keer dat ze zich op het Autodromo Hermanos Rodriguez begaven. Tijdens VT1 werden negen coureurs namelijk vervangen, wegens de verplichte F1-rookie test, waardoor onder andere Max Verstappen de eerste sessie aan zich voorbij moest laten gaan.

Ook tijdens de Grand Prix van Mexico heeft Red Bull Racing weer nieuwe onderdelen bij, die de RB21 van Verstappen sneller moeten maken - zodat hij kan vechten met de McLarens om het kampioenschap in 2025. Het team moest echter even wachten voor deze onderdelen ook daadwerkelijk getest konden worden, aangezien Arvid Lindblad tijdens de eerste training plaatsnam in de auto van Max en uiteraard geen goede benchmark is.

Max Verstappen is dat wel, dus toen de Nederlander tijdens VT2 achter het stuur kroop van zijn Red Bull, was het voor het team uit Milton Keynes belangrijk om direct te achterhalen of deze nieuwe onderdelen ook daadwerkelijk brachten wat ervan werd verwacht. De tweede sessie in Mexico zou daarom ook erg belangrijk worden en voor Lando Norris en Kimi Antonelli begon deze niet voortvarend.

Beide coureurs hadden namelijk problemen met hun Mercedes-motoren, waarbij Antonelli zelfs de pitstraat op moest zoeken om dit op te lossen. Mercedes werkte aan de motor van de Italiaan, die daardoor wat track time moest missen, terwijl Norris' problemen op de baan opgelost konden worden. De nummer twee in het kampioenschap bleek ook al snel geen last meer te hebben van enige problemen aan zijn McLaren MCL39, omdat hij op de medium banden direct snel was.

Ferrari en McLaren snel op de mediums

Aan het begin van de sessie lieten Ferrari en McLaren een sterke snelheid zien op de medium banden. De rondetijden van Charles Leclerc en Lando Norris - die vele malen sneller waren dan teamgenoten Lewis Hamilton en Oscar Piastri - waren beter dan die van onder andere Max Verstappen. Op de mediums kon de Limburger niet aan de rondes van de concurrentie komen, wat de fans van Verstappen wat bezorgd maakte over de rest van het weekend - waar hij de race eigenlijk moet winnen.

Maar op de zachte banden ging de Red Bull RB21 ineens een stuk beter dan op het Pirelli-rubber met de gele wang. Verstappen zette op de softs de snelste tijd neer, waarmee hij anderhalf tiende sneller was dan Charles Leclerc en Kimi Antonelli. Lando Norris kwam tweeënhalf tiende tekort, die in zijn eerste poging een fout maakte en op wat oudere softs zijn beste ronde moest zetten.

Lange runs vallen tegen...

Waar Max Verstappen op de zachte banden een geweldige tijd neerzette in zijn eerste poging, was de Red Bull RB21 aan het einde van de sessie een stuk minder gewillig. Over de boordradio meldde Max aan zijn team dat de grip gewoon niet aanwezig was in zijn bolide en dat het leek alsof hij op ijs reed.

Dat was ook te zien aan de rondetijden in de lange runs, waarin Charles Leclerc en Lewis Hamilton allebei constant betere tijden reden dan Verstappen. De RB21 leek met veel brandstof aan boord erg lastig te besturen - wat Verstappen geen fijn gevoel gaf in zijn materiaal. Een vervelend einde van een sessie die de juiste kant op leek te gaan...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties