F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training Formule 1 Grand Prix België 2024

Uitslag tweede vrije training Formule 1 Grand Prix België 2024
F1 Nieuws

Uitslag tweede vrije training Formule 1 Grand Prix België 2024

Uitslag tweede vrije training Formule 1 Grand Prix België 2024

De eerste testdag voor de Grand Prix van België zit er inmiddels alweer op! Na de eerste vrije training, waarin Max Verstappen een dominante vertoning liet zien, mochten de coureurs in VT2 de auto's nog wat verder naar hun wensen aanpassen. Vooral voor McLaren en Mercedes zal dat een interessante en belangrijke sessie zijn, aangezien eerstgenoemde gebruik zal willen maken van de motorstraf voor Max Verstappen, terwijl Mercedes een grote update heeft meegenomen.

Aan het begin van VT2 kwam Max Verstappen vrij snel weer de baan op, maar waar hij in VT1 koos om op de harde banden te beginnen, kreeg hij nu de mediums onder zijn RB20 gestoken. Daar was Max direct snel op, aangezien hij maar een tiende langzamer was dan zijn ronde op de zachte banden in de eerste training. Maar wat ook duidelijk werd, is dat McLaren gelijk een stuk dichter op de tijd van Verstappen zat.

Waar Norris en Piastri in VT1 nog minimaal een halve seconde tekort kwamen, wist Piastri op dezelfde band dit keer net iets meer dan drie tienden achter Max te staan. Lando Norris stond nóg dichterbij - iets meer dan een tiende van Max - maar zette zijn tijd neer op het zachte rubber. Ook leek Ferrari in die eerste run snel te zijn, waarbij Sainz de McLarens splitte, ook op de medium band.

Echter wist Max Verstappen in zijn tweede run direct weer een gat te slaan naar de McLaren-mannen, die op dat moment in de pitstraat stonden. Norris werd op meer dan twee tienden gezet, terwijl Piastri weer bijna tegen een halve seconde achterstand aan keek. Maar na deze rondes begonnen de rondes op de zachte banden...

Dominantie Max Verstappen verdwenen

De dominantie die Max Verstappen genoot in VT1 was op de zachte banden in VT2 compleet verdwenen. Oscar Piastri wist een snellere tijd neer te zetten dan de Nederlander, door rond te gaan in een 1:42.275, waarmee hij twee duizendste sneller was dan Verstappen. Achter Piastri en Verstappen was er wel een enorm gat. De derde stek werd ingenomen door Carlos Sainz, die meer dan zes tienden langzamer was Piastri. Ook Mercedes kon niet aan de tijd van van de Australiër komen, met George Russell op P4. Russell kwam op zijn beurt weer meer dan acht tienden tekort op Piastri. Uiteindelijk wist Charles Leclerc redelijk in de buurt te komen, met een derde tijd en drie tienden achterstand.

Ook Red Bull-coureur Sergio Pérez kon niet in de buurt komen van de beste tijd. Als het Oostenrijkse team wil dat Checo dit weekend goede punten scoort, nu Verstappen buiten de top tien zal moeten starten, moet Pérez nog flink wat tijd zien te winnen. De Mexicaan kwam op de zachte band héél veel tekort en keek tegen een achterstand van meer dan een seconde aan...

Lando Norris zet de snelste tijd neer

Vlak voordat de coureurs zich gingen richten op de lange runs, besloot Lando Norris als één van de laatste coureurs nog een run op de zachte banden te doen. Dat bleek een sterke ronde te zijn, aangezien hij meer dan twee tienden voorsprong had op teamgenoot Oscar Piastri, toen VT2 was afgelopen. Hierdoor laat Norris zien dat McLaren dit weekend, ondanks de sterke vertoning van Max in VT1, waarschijnlijk weer de grote favoriet is. De MCL38 is op ieder circuit direct 'aan', terwijl de Red Bull dat lange na niet is.

McLaren bijzonder sterk in lange runs

Op de lange runs bleek de McLaren van Oscar Piastri onwijs sterk te zijn. De Australiër begon op hetzelfde moment als Max Verstappen aan zijn lange run op Spa-Francorchamps en aan het begin van die run reden de heren bijna exact dezelfde rondetijden. Maar hoe langer de lange run duurde, hoe groter het gat werd.

De bandenslijtage van de McLaren leek een stuk beter te zijn dan die van Red Bull. Op een gegeven moment reed Verstappen meer dan een seconde per ronde langzamer dan Piastri, wat een pijnlijke constatering moet zijn voor het Oostenrijkse team. Dat zou betekenen dat de update, welke zou moeten helpen met bandenslijtage, niet heeft gewerkt...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties