Tijdens de Grand Prix van Brazilië was Lewis Hamilton niet te spreken over zijn Mercedes W15, die hem nogal wat problemen opleverde in het bochtige gedeelte van het circuit. Meerdere keren schoot de Brit van het circuit af en moest hij door het gras ploeteren om terug de baan op te komen, waardoor hij uiteindelijk niet verder kwam dan een tiende positie.
Terwijl teamgenoot George Russell een groot gedeelte van de race op de koppositie lag, was Lewis Hamilton aan het vechten met zijn Mercedes buiten de top tien. De zevenvoudig wereldkampioen begon op de veertiende positie en werd al snel ingehaald door Max Verstappen, die drie plekken achter hem startte, maar aan het einde van de rit negen plaatsen voor Hamilton eindigde.
Dat Verstappen zo makkelijk voorbij ging aan Hamilton zorgde ervoor dat de Brit direct begon te klagen over zijn Mercedes W15, die volgens hem alle kanten op schoot en vooral in de remzones erg stuiterde. Dit maakte het lastig voor Hamilton om de bocht juist in te schatten en dat werd vooral pijnlijk duidelijk in bocht 12, waar hij meerdere keren buiten de baan belandde.
Volgens Günther Steiner, voormalig Formule 1-teambaas bij Haas en tegenwoordig analist, is dat de situatie waar Mercedes op dit moment in zit. De W15 is gewoon niet goed genoeg en dat laat Hamilton merken ook, omdat hij toch geen toekomst meer heeft bij het team. Dit is de reden waarom je Hamilton meer op de radio hoort dan teamgenoot George Russell.
"De auto is wat het is. Het is niet de beste, het is de op drie na beste auto op een goede dag. Lewis, die weet dat hij weggaat, vindt het makkelijker om te klagen, maar George heeft alle reden om zichzelf te bewijzen als de leider van het team voor de toekomst", zegt Steiner, terugkijkend op de Grand Prix van Brazilië.
"Russell doet zijn best, zet alles op alles, terwijl Lewis het niet leuk vindt hoe de auto rijdt en weet dat hij binnenkort vertrekt. Het raakt hem en hij gaat er niet goed mee om."
Lees ook
Sergio Pérez geeft Red Bull de schuld van debacle in Brazilië: 'Daarom moest ik daarmee beginnen'
Schumacher heeft enorme scoop over 'vriendschap' Max Verstappen en Lando Norris: 'Gaan niet meer samen'
Hamilton ziet het glas halfleeg
En zoals we wel vaker hebben gezien met Lewis Hamilton: als hij het even niet voelt, raakt hij in een neerwaartse spiraal en ziet hij alles als negatief. Steiner denkt dat dat op dit moment ook gebeurt, waarbij Hamilton het glas halfleeg ziet, terwijl George Russell deze kans aangrijpt om de auto te verbeteren en zijn monteurs en ingenieurs aan te sporen grote stappen te zetten.
"Lewis heeft zoveel ervaring dat hij niet bij elke vergadering aanwezig hoeft te zijn. Zijn engineer regelt de dingen en Lewis geeft de feedback. De auto is gewoon wat het is op dit moment. Lewis ziet het glas halfleeg en denkt: 'Ik heb hier nog een paar races, er valt niets meer te winnen', terwijl George het als een kans ziet."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties