Lewis Hamilton start de Grand Prix van Italië vijf plaatsen verder naar achteren dan waar hij zijn Ferrari kwalificeert. De Brit wist tijdens de vorige race, verreden op Circuit Zandvoort, namelijk de aandacht van de stewards op zich te richten, nadat hij vóór de start van de Nederlandse Grand Prix al een overtreding had begaan.
Voor Hamilton was de Dutch GP één groot drama. De zevenvoudig wereldkampioen kende een onhandige crash in de race, waardoor hij met nul punten naar Italië afreisde, en kreeg ook nog eens een straf voor zijn kiezen. Voorafgaand aan de race, tijdens de verkenningsrondes richting de grid, had de wedstrijdleider aangekondigd dat er dubbele gele vlaggen gezwaaid zouden worden in de laatste bocht, waarbij de coureurs ook in de ingang van de pitstraat rustiger moesten rijden dan normaal.
Hamilton hield zich volgens de stewards niet aan deze regel, waardoor de Ferrari-coureur na de race werd gepresenteerd op een gridstraf van vijf plaatsen - die hij in moet lossen in Italië - waar Hamilton totaal niet blij mee was.
"Ja, natuurlijk was ik gefrustreerd. Ik weet niet precies hoe de anderen aankeken tegen de beslissing van de FIA, maar toen ik eenmaal thuis was en de straf onder ogen kreeg, was ik echt verrast. Het is zoals het is, maar zo zwart-wit ligt het allemaal niet.”
De zevenvoudig wereldkampioen kon zich dan ook niet vinden in de uitleg van de stewards: "Er stond dat ik van het gas ging, maar volgens de stewards niet voldoende. Uiteindelijk is het dus zo beslist. Maar dat er meteen een tijdstraf én strafpunten bijkwamen, voelde wel extreem streng. Toch probeer ik er mijn lessen uit te trekken.”
"Het wordt een pittig weekend. De verschillen zijn in de kwalificatie zo klein dat het al moeilijk genoeg is om Q3 te halen. Voor een plek in de top vijf moet echt alles meezitten. En daar komt nu ook nog eens die gridstraf van vijf posities bij. Dat is niet bepaald ideaal, zeker niet tijdens je eerste Italiaanse Grand Prix met Ferrari. Maar het geeft me juist extra drive. Ik ben vastbesloten die plaatsen goed te maken, wat er ook gebeurt", zo zei Hamilton over de straf vanuit de FIA.
Lees ook
Max Verstappen heeft duidelijk bericht voor F1-baas na geplande wijzigingen
Bizar: omstreden Red Bull-medewerker keert terug bij F1-concurrent
Voormalig Red Bull-monteur laat zich uit over straf
Waar de voormalig Mercedes-coureur dus liet merken dat hij het niet eens was met zijn straf, moest Calum Nicholas melden dat hij wél snapte waarom de stewards zo streng optraden. Nicholas, die aan het begin van dit jaar stopte bij Red Bull Racing als monteur aan de auto van Max Verstappen, heeft in de Sky F1 Show laten weten dat het Hamiltons verantwoordelijkheid was om genoeg snelheid af te nemen, wat hij overduidelijk niet deed, waardoor de straf volledig terecht was.
"De straf voor het incident in de pitstraat... Ik ben er niet voor dat de stewards zich ermee bemoeien en straffen uitdelen, maar uiteindelijk ben ik wel blij dat de stewards actie ondernemen als het om veiligheid gaat. Vanuit persoonlijk oogpunt heb ik als monteur achteraan de grid gestaan te wachten tot de auto's binnenkwamen. In die laatste bocht heb je een echte verantwoordelijkheid tegenover iedereen die daar staat om zijn werk te doen en de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen. Dus ik ben niet verbaasd over de straf", aldus Nicholas over de straf voor Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties