Blake Hinsley, voormalig performance engineer van Max Verstappen, heeft via zijn social media-account laten weten dat Max Verstappen niet schuldig is aan de matige prestaties van zijn teamgenoten. Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull Racing heeft de Nederlander vier coureurs naast zich versleten, waarbij Liam Lawson het het minst lang heeft volgehouden.
De Nieuw-Zeelander mocht alleen in Australië en China plaatsnemen in de RB21 naast Max Verstappen, waarbij hij de derde race van het seizoen zal rijden in de Visa Cash App Racing Bulls RB02. In plaats van Lawson zal Yuki Tsunoda het zitje naast Verstappen overnemen, die in Japan zijn thuisrace mag rijden voor het topteam.
Maar het is nog maar de vraag hoe goed Tsunoda gaat presteren, omdat tot nu toe niemand anders dan Verstappen erin is geslaagd om de Red Bull-auto goed te besturen. En volgens veel fans komt dat doordat Red Bull de auto helemaal afstelt op de Nederlander en zelfs in de winter de nieuwe bolides ontwikkelt naar de manier waarop Verstappen het wil, waardoor zijn teamgenoten vanaf het begin af aan al kansloos zijn. Maar hier is volgens Hinsley niks van waar.
Lees ook
Oscar Piastri trekt lering uit Max Verstappen in titelgevecht met Lando Norris
Max Verstappen grijpt naar social media en liked pijnlijk bericht over Red Bull
Misconceptie over Red Bull-bolides
Op X laat de voormalig performance engineer van Max Verstappen weten dat de viervoudig wereldkampioen de auto's helemaal niet om hem heen zijn gebouwd, aangezien dat in het verleden ook niet het geval was. Hinsley geeft te kennen dat een team altijd probeert om een auto te maken die zo snel mogelijk gaat en daarin niet kijkt naar de wensen van één van hun coureurs.
"Volgens mij is de auto zelfs nu nog niet om hem heen gebouwd. In 2021 was dat nog niet het geval. Je bouwt een zo snel mogelijke auto en vervolgens gebruikt elke coureur de doos met hulpmiddelen om de auto weer in balans te brengen naar wat voor hem werkt", begint Hinsley.
"Als een coureur meer front-end kan halen uit de basis, dan is dat geen auto-ontwerp, het is de fundamentele trend dat een coureur die om kan gaan met een auto met minder stabiliteit waarschijnlijk sneller zal kunnen gaan, vooral over een enkele ronde."
"Het kan zijn dat je er tijdens een race voor moet betalen om zo snel te gaan, maar zelfs dan zal de coureur die met minder stabiliteit kan omgaan waarschijnlijk ook in staat zijn om gemakkelijk banden te sparen en minder rondetijd te verliezen. Zelfs als je een auto ontwikkelt en probeert de aerodynamische eigenschappen te “vormen”, kun je in werkelijkheid zelden bereiken wat je “hypothetische” doelen zijn, in ieder geval wat betreft de balans in bochten. Voorbij een bepaald punt zal het toevoegen van meer stabiliteit de rotatie en het potentieel alleen maar beperken", aldus de voormalig Red Bull-medewerker, die aan alle geruchten rondom Max Verstappen een einde maakt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties