F1 Nieuws

Zak Brown eist meer antwoorden na Red Bull-controverse: 'Waarom hebben negen andere teams het niet?'

Zak Brown eist meer antwoorden na Red Bull-controverse: 'Waarom hebben negen andere teams het niet?'
BSR Agency
F1 Nieuws

Zak Brown eist meer antwoorden na Red Bull-controverse: 'Waarom hebben negen andere teams het niet?'

Zak Brown eist meer antwoorden na Red Bull-controverse: 'Waarom hebben negen andere teams het niet?'
BSR Agency

Red Bull Racing heeft de aandacht van de FIA op zich gericht, door het gebruik van een systeem om de rijhoogte aan te passen, onder parc fermé. Althans, teambazen van de concurrenten hadden het idee dat Red Bull dat deed. Het team zelf maakt duidelijk dat een dergelijk systeem zeker bestaat, maar dat het nooit in gebruik is geweest in een raceweekend, omdat het simpelweg niet mogelijk was.

Dat antwoord is voor Zak Brown echter niet genoeg. De CEO van McLaren laat in de Verenigde Staten duidelijk merken dat hij niet onder de indruk is van de manier van werken van Red Bull Racing. In zijn ogen is het aanraken van een auto onder parc fermé uiterst illegaal en hij vertrouwt zijn titelrivaal niet genoeg om daadwerkelijk te geloven dat het systeem nooit is gebruikt tijdens een raceweekend. Daarvoor is het allemaal net te verdacht, meent de Amerikaan.

Nu Red Bull heeft aangekondigd dat ze het onderdeel aan gaan passen en mee gaan werken met de FIA, komt voor Brown overigens niet als een verrassing. Hij wist namelijk direct dat het Oostenrijkse team fout zat.

"Nou, ik denk dat ze waarschijnlijk geen keus hadden. Er zijn namelijk onderdelen die open source componenten worden genoemd, waar alle teams kunnen zien wat elkaar aan het doen zijn - je moet de tekeningen indienen bij de FIA en alle teams hebben toegang als het een open source component is. Dus iedereen, elk team, kijkt ernaar en kan zien wat er aan de hand was. Dus ik denk dat het niet te ontkennen was dat ze de mogelijkheid hebben om hun voorste bib [voorste deel van de plank] vanuit de auto te openen. Dat staat buiten kijf", zo begint de McLaren-CEO bij Sky Sports.

Bij McLaren is het overigens niet mogelijk om bij dat deel te komen vanuit de auto, zoals bij Red Bull wel het geval was: "Van wat we gezien hebben, weten we dat wij dat niet kunnen. We hebben de toegang niet. Zo is het niet ontworpen, en van wat we zien bij de andere acht teams, ook niet. Dus ik denk dat ze geen keus hadden."

Onderdeel hoort eigenlijk buiten de auto

Dat een dergelijk onderdeel bestaat, is voor McLaren wederom geen verrassing - iedereen heeft het tenslotte. Maar alle Formule 1-teams hebben het aan de buitenkant van de auto gemonteerd, zoals het eigenlijk hoort. Slechts één team deed dat anders: Red Bull Racing. Waarom hebben ze dat gedaan? Dat is een vraag die ook in het hoofd van Zak Brown afspeelt.

"Waarom zou je het ontwerpen om in de auto te zitten, terwijl de andere negen teams het ontwerpen om buiten de auto te zitten. Vindingrijkheid maakt deel uit van de Formule 1, maar er zijn ook de zwart-wit regels." Daarmee herhaalt Brown de woorden van Oscar Piastri.

McLaren wil extra onderzoek

Overigens is McLaren nog niet tevreden met de uitkomst van het onderzoek van de FIA. Het bestuursorgaan heeft aangegeven het onderdeel strenger te gaan controleren en Red Bull zal een zegel over het systeem moeten plaatsen, om zeker te zijn dat het niet gebruikt wordt. Maar dat is voor Brown niet genoeg. Hij wil extra onderzoek vanuit de FIA...

"Transparantie is van cruciaal belang in deze tijd. Dus ik heb nog steeds vragen. Ik weet van gesprekken met andere teambazen dat ze nog steeds vragen hebben. Dus totdat die vragen zijn beantwoord, denk ik dat het nog steeds een lopend onderzoek is om uit te zoeken wat we weten. Ik wil graag wat meer antwoorden voordat ik bereid ben om te zeggen 'Oké, ik denk dat het wel of niet zo was', maar ik denk dat de FIA er wel uit zal komen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties