F1 Nieuws

Qatar als mogelijke vervanger Grand Prix Australië

Qatar als mogelijke vervanger Grand Prix Australië
F1 Nieuws

Qatar als mogelijke vervanger Grand Prix Australië

Qatar als mogelijke vervanger Grand Prix Australië

Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië kwam het nieuws naar buiten dat de Formule 1 in gesprek zou zijn met de eigenaren van het Losail International Circuit in Qatar. Dit om toch aan de 23 Grand Prix te komen na het wegvallen van de Grand Prix van Australië later dit jaar. Qatar was eerder een no-go zone voor de Formule 1 door het politieke klimaat in het land en de verschillende sancties die door buurlanden waren opgelegd.

De naam Losail Circuit komt sommige mensen misschien bekend voor aangezien de openingsrace van de MotoGP vaker is verreden op de Qatarese baan. Echter is de Formule 1 niet vreemd voor de Qatari, in 2015 werd er een bod gedaan om de commerciële rechten van de sport op te kopen. Zoals bekend gingen deze rechten niet naar de Qatari maar naar de Amerikaanse organisatie Liberty Media.

Het gerucht gaat dat Qatar al eerder een gooi naar de sport heeft gedaan in het tijdperk van Bernie Ecclestone, deze keer om er een race te organiseren. Dit ging uiteindelijk niet door omdat er een veto was uitgesproken door de oud Formule 1 baas voor de Grand Prix van Bahrain. Dit veto heeft, na contact met hooggeplaatste Bahreini, echter geen enkel bestaansrecht en dus is de weg vrij voor een race in de oliestaat.

Een nieuwe race op het Arabisch schiereiland lijkt nu dus misschien werkelijkheid te worden. Vooral door de drang van de FIA en Liberty Media om nieuwe constructeurs aan te trekken. De Qatari bezitten ruim 14,6% van de aandelen in de Volkswagen Group. Nu Stefano Domenicali (oud CEO van Lamborghini, een merk dat onder de Volkswagen Group valt) de CEO van de Formule 1 is, lijkt een extra wedstrijd in het Midden Oosten niet ondenkbaar. Dit mede door de link tussen de Volkswagen Group en Domenicali.

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk was er een meeting tussen alle huidige motorfabrikanten, directeurs van de Volkswagen Group en het management van de Formule 1 om de nieuwe motorreglementen te bespreken die vanaf 2025 ingaan. Om een van de twee merken zover te krijgen de sport te betreden, is er goedkeuring van hogerop nodig en dit is nou net waar het in 2014/15 misging bij Audi. Het project werd toen overzien door niemand minder dan de CEO van de F1, Stefano Domenicali.

Een extra race in het Midden Oosten voor november lijkt op het eerste gezicht een moeilijke taak, zeker gezien de politieke situatie in het land. Echter, iedere partij heeft reden genoeg om naar een overeenkomst toe te werken zodat een grand prix werkelijk kan worden.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties