Red Bull en Mercedes niet eens over 2025-motoren: Horner wil biobrandstof, Wolff elektrisch

Red Bull Content Pool

De Formule 1 is sinds de Grand Prix van Stiermarken in gesprek met de Formule 1-teams en motorleveranciers over de 2025-motorreglementen. Ook Porsche en Volkswagen zijn aanwezig bij deze gesprekken, aangezien zij interesse hebben om de sport te betreden als daarvoor de juiste motoren gebruikt worden.

Red Bull Racing en Mercedes zijn in die discussie, net als op de baan, in gevecht met elkaar. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, heeft het liefst dat de Formule 1 gaat werken met biobrandstoffen, maar dat de interne verbrandingsmotor het belangrijkste onderdeel blijft. Volgens de Brit hoort de beleving van het geluid van een motor bij de schoonheid van de Formule 1.

Mercedes-baas Toto Wolff denkt daar anders over. De Oostenrijker wil juist dat de Formule 1 richting de elektrische motoren gaat, waar de normale autobranche ook naartoe schuift. Horner snapt dat Wolff graag ziet dat de koningsklasse van de autosport die kant op wil, maar denkt dat 2025 te vroeg is.

“Het was een interessant gesprek, want je ziet de verschillende idealen van de huidige fabrikanten, de potentiële nieuwe partijen en de onafhankelijke partij die Red Bull gaat worden”, begint Horner tegenover Racefans. Vanaf volgend seizoen gaat Red Bull Powertrains de Honda-motor doorontwikkelen, waarna ze in 2025 een eigen motor willen ontwerpen en bouwen.

“Iedereen is het ermee eens dat de kosten onder controle gehouden moeten worden”, gaat Horner verder. De kosten van de huidige hybride-motoren zijn zó hoog, dat nieuwe fabrikanten niet willen instappen.

Welke kant op

Maar welke kant moet de Formule 1 opgaan om ervoor te zorgen dat de kosten omlaag gaan, er nieuwe fabrikanten bijkomen én de fans tevreden zijn over de nieuwe motoren. Volgens Horner is daar één goede weg voor: biobrandstof.

“Voor mij draait de Formule 1 om geluid en entertainment. Het is de snelste raceklasse ter wereld. Daar hoort een milieuvriendelijke motor bij die hoge toeren kan halen. Er is geen reden om dat niet te doen, want biobrandstof staat dat toe”, aldus de Brit.

Mercedes tegen biobrandstof

Waar Red Bull geen ‘straatauto’s’ produceert, is dat natuurlijk wel de grootste inkomstenbron van Mercedes. Toto Wolff, de grote baas van het Mercedes Formule 1-team, wil dan ook de kant op waar de normale autobranche ook heen schuift: elektrisch. Christian Horner snapt de gedachtengang van zijn collega, maar denkt dat de Formule 1 daar nog niet klaar voor is.

“Het is inderdaad waar dat we niet terug kunnen naar de Flintstones-motoren”, is Horner duidelijk over de oude V12- en V10-motoren. “Maar elektrisch komt voor 2025 ook te vroeg. We moeten zorgen dat we een motor ontwikkelen waar iedereen trots op kan zijn”, zo meent de Red Bull-teambaas.

Net binnen

Grand Prix van Monaco krijgt andere opzet in 2022

De Grand Prix van Monaco staat bekend als de kroonjuweel van de Formule 1-kalender en is onderdeel van de Triple Crown. Samen met de...

Max Verstappen reageert op straf van de FIA

Red Bull Racing-coureur Max Verstappen wordt in Rusland minimaal drie plekken naar achteren gezet, nadat hij een gridstraf ontving voor de crash met Lewis...

Nikita Mazepin hoopt op Zandvoort-taferelen in Rusland

Aankomend weekend mag Nikita Mazepin zijn thuisrace rijden in de Formule 1. Op de kalender staat de Grand Prix van Rusland, verreden op het...

Red Bull Racing sprak met Max Verstappen: ‘Proberen hem te beïnvloeden’

De crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Italië is nog steeds onderwerp van gesprek binnen de Red Bull Racing-fabriek. Volgens de Oostenrijkers...

Formule 1 denkt aan verplaatsen kwalificatiesessie in Rusland

Het Grand Prix-weekend in Rusland zal vooral in het teken staan van de regen, net als in België. Vooral op de zaterdag wordt er...