Kersvers Aston Martin-topman Adrian Newey heeft tijdens de High Performance-podcast een opmerkelijke herinnering over Red Bull aangehaald. Newey kwam in 2005 bij Red Bull terecht en had daar een ander onthaal verwacht.
Sinds 1981 is Newey actief in de motorsport. Vanaf 1988 begon de Britse ontwerper uit Colchester met het ontwerpen van zijn allereerste Formule 1-auto, de March 881. Nadat March was overgegaan in Leyton House, maakte Newey in 1991 de overstap naar het team van Williams. Tot en met 1996 zou Newey flink wat successen behalen bij Williams. In totaal waren de door Newey ontworpen Williams-bolides goed voor 59 overwinningen, 78 pole positions and 60 snelste raceronden.
Ondanks dat besloot Newey om Williams aan het einde van 1996 te verlaten voor het team van McLaren. Bij de formatie uit Woking zou Newey tot en met het einde van 2004 werken, voordat hij in 2005 de overstap maakte naar het team van Red Bull. Inmiddels is bekend dat Newey vanaf 1 maart 2025 werkzaam zal zijn bij Aston Martin.
Lees ook
Sergio Pérez geeft duidelijkheid over Red Bull-problemen: 'Dat is hét probleem!'
Adrian Newey heeft duidelijke mening over Max Verstappen en haalt uit naar Britse media
'Max Verstappen voert gesprekken met Aston Martin met oog op vroegtijdige Red Bull-exit'
"Arrogantie" bij Red Bull
Tijdens de High Performance-podcast blikt Newey terug op zijn lange loopbaan in de Formule 1. Daarbij kijkt de Britse ontwerper in het bijzonder terug op zijn tijd bij het team van Red Bull. Volgens Newey was er een zekere mate van "arrogantie" bij Red Bull toen hij er in 2005 ging werken.
"Er was een zekere mate van arrogantie bij Red Bull, zoals die er wel vaker is in de Midlands. Er werd aan mij verteld dat ik mij moest aanpassen bij Jaguar, zoals het team toen nog door het leven ging. Je zou na mijn periode bij Williams en McLaren denken dat men wel benieuwd was naar hoe ik tegen bepaalde dingen keek", begint Newey in de podcast.
Uiteindelijk heeft Newey de sfeer binnen Red Bull weten te veranderen. "Het heeft een paar jaar geduurd om de cultuur binnen het team te veranderen. Ik vond dat er een aantal slechte actoren waren, maar niet al te veel. Mensen ontslaan is wel een hele grote verantwoordelijkheid. Jammer genoeg moesten we sommige mensen laten gaan. Vanaf dat moment is de cultuur in één klap veranderd. Mijn trotste moment was het ontwerpen van de 2009-auto. Dat heeft ons op de juiste weg gezet", aldus de Britse ontwerper.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties