Max Verstappen was oppermachtig tijdens de Grand Prix van China en wist alle concurrentie ver achter zich te laten. Zowel in de Sprint als tijdens de race op zondag kon niemand in de buurt komen van de Nederlander, waardoor hij zijn 58e overwinning uit zijn carrière wist te boeken. Normaliter is Verstappen erg ingetogen na een zege, maar in China was dat een ander verhaal.
Waar Verstappen bekent staat om zijn stoïcijnse radioberichten na een zege - met name de Simply Lovely is een bekende zin van de Limburger - was hij in China opvallend positief over zijn Red Bull Racing RB20. Op de vrijdag en zaterdag was Verstappen nog niet helemaal tevreden met het gevoel dat hij kreeg in zijn bolide, waardoor hij na de Sprint - welke hij dominant wist te winnen - wat aanpassingen deed aan zijn auto. Deze bleken te werken, waardoor hij in de race nóg sterker was dan op zaterdag.
"Fantastisch. De auto was echt geweldig, hij lag op rails", zei Verstappen na de race op het Shanghai International Circuit en daar had hij ook geen ongelijk in. Uit de cijfers is gebleken dat de Red Bull RB20 op alle fronten sterk was in China. Tijdens het vorige raceweekend, in Japan, introduceerde Red Bull een grote update, welke in Suzuka niet echt leek te werken, aangezien het gat tussen Verstappen en Ferrari kleiner was dan vorig seizoen. Toch waren de geluiden uit het Red Bull-kamp zeer positief...
Red Bull verbeterde zich in langzame bochten
In 2023 had Max Verstappen met de Red Bull RB19 de beste auto van het veld. Maar niet in alle type bochten was de bolide van Adrian Newey koploper. In de hoge- en middelhoge snelheidsbochten kon er geen enkel team in de buurt komen van Red Bull, waardoor ze bijvoorbeeld op een circuit als Spa of Suzuka ver voor de concurrentie stonden. Maar in de bochten met lagere snelheden waren teams als Ferrari beter. Met de geïntroduceerde update in Japan lijkt dat verleden tijd.
De RB20 was in China namelijk oppermachtig in de langzame bochten. Het eerste gedeelte van het circuit [bocht 1, 2 en 3] is een langzame doordraaier, waar veel grip nodig is om het snelst door de bocht te komen. Kanttekening: In de langzame bochten kan de meeste tijd gewonnen worden, omdat je je daar het langst bevindt. Red Bull heeft, zoals de cijfers laten zien, de RB20 zo geüpdate dat deze enorm veel tijd heeft gepakt in de langzamere bochten.
Max Verstappen was gemiddeld meer vier tienden (!) sneller dan de eerstvolgende auto, de Ferrari SF-24 van Charles Leclerc. De Monegask moest iedere ronde 0.440 seconde inleveren ten opzichte van Verstappen. Lando Norris en George Russell leverden allebei 0.501 seconde in, terwijl Fernando Alonso zelfs zes tienden tekort kwam. Dit allemaal in slechts drie bochten.
Lees ook
Wolff wijt tegenvallend resultaat GP China aan Lewis Hamilton: 'Hij heeft dat ingesteld'
Toto Wolff komt met pijnlijke opmerking over Lewis Hamilton: 'Rol wordt overschat'
RB20 overal sterk
Maar dat de Red Bull RB20 van Max Verstappen nu snel was in de langzame bochten, betekent niet dat ze veel in hoeven te leveren in de hoge snelheidsbochten. Daar waren de McLaren MCL38 en de Ferrari SF-24 weliswaar sneller, maar dit keer ging het om veel minder grote marges. Lando Norris won per ronde zes honderdsten op Max Verstappen, terwijl Charles Leclerc vier duizendsten won. In bochten waar coureurs minder tijd doorbrengen en dus minder tijd te winnen is.
Het laat zien dat de RB20 over het gehele circuit een ijzersterke auto is. In alle type bochten kon Verstappen vooraan meedoen, terwijl de Oostenrijkse bolide ook op het rechte stuk een enorme topsnelheid behaalde. Het zal voor de concurrentie dan ook lastig worden om dit jaar voorbij te gaan aan Red Bull Racing, en in het bijzonder Max Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties