Volgend seizoen zal het Duitse Audi voor het eerst toetreden tot de Formule 1-grid, waarbij het het team van Sauber heeft overgenomen. Er zijn hoge verwachtingen van het nieuwe team, dat zelf een chassis en krachtbron zal ontwikkelen onder de supervisie van Jonathan Wheatley [teambaas] en Mattia Binotto [technische baas].
En Audi heeft ook hoge verwachtingen van zichzelf, aangezien de Duitsers in 2030 al mee willen strijden om het kampioenschap. Om vanuit het niets op het veld te arriveren en binnen vier jaar aan de top van de Formule 1 te geraken is nogal een uitspraak, maar voor Audi is het de enige manier om naar de F1 te kijken.
Toch lijkt het begin van het Duitse project een stuk stroever te gaan verlopen dan velen zouden denken. In 2026 is de kans groot dat Audi achteraan zal rijden, vanwege een beslissing vanuit het management van Audi. Zij hebben namelijk besloten om nú al alle pijlen te richten op 2027 en 2028 en niks meer door te ontwikkelen voor 2026. De aandrijflijn voor volgend seizoen is klaar en daar zal niks meer aan veranderen.
"De ontwikkeling van de aandrijflijn voor 2026 is afgerond en we richten ons nu al op 2027 en 2028. De ontwikkeling van onderdelen houdt in de Formule 1 nooit op, maar gezien de beperkte hoeveelheid waardevolle gegevens die we kunnen halen uit de huidige Sauber- en Ferrari-opstelling [en de wijzigingen in de regelgeving voor 2026], kijken we nu al verder dan ons eerste jaar", zegt Audi F1-CTO Stefan Dreyer bij The Drive.
Lees ook
Fans maken zich zorgen om gezondheid Oscar Piastri na zorgwekkende video
Max Verstappen voert het klassement aan en laat Norris en Piastri achter zich
Audi naar de titel in 2030
Dit betekent dat Nico Hülkenberg en Gabriel Bortoleto, de coureurs voor Audi in 2026, het waarschijnlijk zullen moeten gaan doen met een auto die niet vaak vooraan te zien zal zijn. Maar dit alles is onderdeel van het plan om binnen enkele jaren mee te strijden om het kampioenschap. Iets wat in 2030 zal moeten gaan gebeuren.
"We willen de strijd aangaan met teams als McLaren, Mercedes, Ferrari en Red Bull. Dat zijn renstallen met een lange geschiedenis, veel succes en topmensen in elke laag van de organisatie. Ik zeg niet dat wij dat niet hebben, maar wij moeten nog groeien om dat niveau te bereiken. Als we bijvoorbeeld iemand een race moeten missen om welke reden dan ook, moet er meteen een even getalenteerde vervanger klaar staan. De investering van Audi is enorm en het doel om in 2030 om de titel mee te doen is ambitieus, maar naar mijn mening absoluut haalbaar", zo liet teambaas Jonathan Wheatley onlangs weten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties