Charles Leclerc kent tot op heden een dramaseizoen in de Formule 1. De Monegask viel in twee van de drie verreden races uit en scoorde in Jeddah slechts drie WK-punten voor zijn team. Voor Leclerc genoeg reden om zijn titelaspiraties in de koelkast te zetten.
In 2022 begonnen Leclerc en Ferrari ijzersterk aan het nieuwe seizoen. Na de eerste drie races had Leclerc zelfs een voorsprong van 46 punten op Max Verstappen. Toch werd de vorm van Ferrari naarmate het seizoen vorderde steeds slechter. WK-punten werden verspeeld door strategische blunders, maar ook gooide de Ferrari-krachtbron zo nu en dan roet in het eten.
Voor dit seizoen moest het daarom anders bij Ferrari. Teambaas Mattia Binotto werd vervangen door Frédéric Vasseur en ook werden er verschillende koptukken binnen de organisatie ontslagen. Toch heeft de reorganisatie binnen de Italiaanse equipe nog niet voor de gewenste resultaten gezorgd. Het team uit Maranello scoorde immers maar 26 WK-punten in de eerste drie races van het seizoen. Daarmee staat Ferrari vierde in het constructeurskampioenschap.
Titelaspiraties
Van de 26 behaalde WK-punten scoorde Leclerc er slechts zes. Afgelopen seizoen had de man uit Monte Carlo na de eerste drie races 68 WK-punten achter zijn naam staan. Een groot verschil met dit seizoen dus. Gezien zijn hoeveelheid WK-punten stelt Leclerc zijn doelen voor dit seizoen dan ook bij.
"Voor nu is het zaak om races uit te rijden in plaats van te denken aan langetermijndoelstellingen. Zodra we dan momentum te pakken hebben, kunnen we kijken naar wat er allemaal mogelijk is dit seizoen", aldus Leclerc, die dit seizoen voor zijn eerste wereldtitel wilde strijden.
Nieuwe onderdelen
Voorlopig lijkt Ferrari niet mee te kunnen doen om de beide wereldtitels. De SF23, zoals de 2023-bolide van Ferrari heet, komt namelijk flink wat tekort op de RB19. Om daar verandering in te brengen, heeft Ferrari een aantal grote updates in de pijplijn zitten.
In Bakoe zal Ferrari namelijk met een nieuwe diffuser op de proppen komen waarna het in Imola een nieuwe achterwielophanging meeneemt. In Barcelona zal Ferrari de langverwachte nieuwe sidepods introduceren. Die lijken volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com erg veel op de sidepods van de RB19.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties