F1 Nieuws

Ferrari-baas reageert op diskwalificatie in China: 'Omdat iemand vals speelt...'

Ferrari-baas reageert op diskwalificatie in China: 'Omdat iemand vals speelt...'
BSR Agency
F1 Nieuws

Ferrari-baas reageert op diskwalificatie in China: 'Omdat iemand vals speelt...'

Ferrari-baas reageert op diskwalificatie in China: 'Omdat iemand vals speelt...'
BSR Agency

Ferrari-baas Fred Vasseur heeft zich uitgesproken over de dubbele diskwalificatie van zijn team in Shanghai. Na de Grand Prix van China maakte de FIA duidelijk dat zowel de auto van Charles Leclerc als die van Lewis Hamilton niet door de technische keuring was gekomen, waarbij het bestuursorgaan aan allebei de auto's een ander probleem had gevonden.

In het geval van Charles Leclerc werd zijn auto te licht bevonden na de race op het Shanghai International Circuit. De Monegask zat één kilogram onder het verplichte minimale gewicht, waardoor de FIA besloot om hem uit de race te schrappen. Ook bij Alpine-coureur Pierre Gasly gebeurde hetzelfde, aangezien de auto van de Fransman ook een kilogram te licht bleek te zijn.

Voor Lewis Hamilton was het feit dat de achterste skid block op zijn auto te ver versleten was de reden voor zijn DSQ. Volgens Sky Sports-verslaggever Craig Slater was de overtreding ongeveer de dikte van een id-kaart, waardoor de FIA niks anders kon dan ook de Brit uit de competitie te halen. Dit zorgde ervoor dat Ferrari met nul punten uit de race vertrok uit Shanghai, nadat Hamilton nog een overwinning wist te scoren in de Sprint, eerder dat weekend.

Fred Vasseur noemt diskwalificaties een gevolg van risico's

Voor Fred Vasseur is het inmiddels duidelijk waarom zijn coureurs gediskwalificeerd zijn. De teambaas van Ferrari ziet het als een gevolg van het nemen van risico's, omdat de teams steeds dichter bij elkaar liggen en er steeds minder ruimte is om de auto's te ontwikkelen in het laatste jaar van de huidige regelgeving.

"Ja, zeker", zei Vasseur tegen het Franse L'Equipe, toen hem gevraagd werd of teams in 2025 vaker gediskwalificeerd zullen worden wegens het nemen van risico's. Echter wilde de Ferrari-teambaas daarna iets duidelijk maken: "Je moet onderscheid maken tussen diskwalificatie omdat je risico's neemt en diskwalificatie omdat iemand vals speelt."

"Het doel van het spel in de F1 is om jezelf te pushen tot de limiet van alle parameters, overal. Om tot de laatste gram gewicht te komen, om tot de laatste tiende millimeter van de plank te komen, om tot de laatste millimeter vleugelvervorming te komen. Dus zeker, hoe meer druk er op ons staat, hoe intensiever de strijd, hoe meer we deze limieten moeten benaderen en hoe meer risico's we nemen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties