Lewis Hamilton heeft gemengde gevoelens overgehouden aan het Grand Prix-weekend in China. De zevenvoudig wereldkampioen wist op de zaterdag de Sprint te winnen, voor Oscar Piastri en Max Verstappen, maar kende op zondag een verschrikkelijke race, waarin hij geen snelheid had en als zesde eindigde.
Hamilton wist bij de start direct voorbij te gaan aan Max Verstappen in de Red Bull RB21, maar kwam er al snel achter dat zijn Ferrari niet de snelheid had om vooraan mee te vechten. Ook teamgenoot Charles Leclerc, die een kapotte voorvleugel had, was sneller dan Hamilton, waardoor de Brit op een gegeven moment aan de kant ging voor Leclerc.
De race ging daarna van kwaad tot erger voor de zevenvoudig wereldkampioen, aangezien hij een twee-stopper reed en daardoor ook achter Max Verstappen eindigde. Maar om de nachtmerrie helemaal compleet te maken besloot de FIA hem ook nog eens uit de competitie te halen, omdat zijn Ferrari SF-25 niet voldeed aan het technische reglement.
Lees ook
Zak Brown noemt de grootste uitdager voor McLaren en het is niet Max Verstappen
Helmut Marko waarschuwt: geen vertrouwen in Red Bull-updates
Reden voor diskwalificatie Lewis Hamilton
Voor Lewis Hamilton was het dus een race met nul punten, iets waar hij vooraf geen rekening mee zal hebben gehouden, zeker gezien zijn snelheid in de Sprint. Hij eindigde op de zesde positie, maar werd uiteindelijk gediskwalificeerd wegens het feit dat zijn skid block onder de auto te veel versleten was. Echter scheelde het niet veel of zijn auto was wél legaal bevonden, zo wist Sky Sports-verslaggever Craig Slater naderhand aan te geven.
De Brit liet in de post race-show op Sky Sports zien hoeveel millimeter de skid block aan de onderkant van de Ferrari van Hamilton te veel was versleten. Slater gebruikte daarbij zijn identiteitskaart om aan te geven hoe weinig het had gescheeld tussen een diskwalificatie en een vijfde plaats in Shanghai.
"In het geval van Lewis Hamilton was het de skid block onder zijn auto. Die werd te dun bevonden. Het was dunner dan het reglement, dat 9 millimeter is. Die van hem was 8,5 millimeter dik, wat - en ik zal dit zo meteen demonstreren - ongeveer de dikte van een identiteitskaart is. De reden dat ze deze limiet hebben ingesteld is dat ze willen voorkomen dat de auto's te veel doorzakken, wat hen een voordeel geeft. Er moet ergens een grens getrokken worden", begint Slater in het Sky-programma.
De Sky-verslaggever haalt daarna een id-kaart tevoorschijn en geeft een beeld bij de 'overtreding' van Ferrari in China: "Dit is je identiteitskaart. Het gat dat leidde tot de diskwalificatie van Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix is minder dan de dikte van deze kaart. Maar je moet ergens een grens trekken en het team accepteert dat."
Bekijk hieronder de uitleg van Sky Sports-verslaggever Craig Slater over de diskwalificatie van Lewis Hamilton:
Craig Slater explains why Ferrari suffered a double DSQ from the Chinese GP after the race had finished 🔍 pic.twitter.com/yo9XDyXXC1
— Sky Sports (@SkySports) March 23, 2025
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties