Het Red Bull Racing Formule 1-team heeft een geldboete van 10.000 euro gekregen voor het incident tussen Yuki Tsunoda en Lando Norris, tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Het team werd schuldig geacht door de stewards bij deze bijna megacrash, en daarnaast heeft Tsunoda ook een waarschuwing gekregen, omdat hij niet vrijuit ging volgens de FIA.
In bocht 12 reed Yuki Tsunoda midden op de racelijn, in zeer langzaam tempo, terwijl Lando Norris met volle vaart aan kwam zetten. De titelrivaal van Max Verstappen had 280 kilometer per uur op zijn dashboard staan en zag uit het niets Tsunoda opduiken, die zo'n 200 km/u langzamer op de racelijn kroop.
Norris moest hierdoor uitwijken en belandde buiten het circuit, waarna Tsunoda direct zijn verontschuldiging aanbood aan Norris. De Japanner had over de boordradio de verkeerde informatie ontvangen van zijn race-engineer, die hem verteld had dat Norris niet bezig was aan een snelle ronde - precies wat Max Verstappen ook overkwam in VT2.
Omdat het zo'n gevaarlijke situatie opleverde, heeft de FIA uiteindelijk besloten om Red Bull Racing te straffen. Het team uit Milton Keynes ontvangt een boete van 10.000 euro en Tsunoda krijgt daarnaast een officiële waarschuwing voor het niet kijken in zijn spiegels en het langzaam rondrijden op de racelijn.
Lees ook
Ferrari brengt Lewis Hamilton slecht nieuws na crash in Abu Dhabi
Zak Brown komt met reactie nadat hij verdacht wordt van matchfixing binnen McLaren
Uitleg stewards
Lees hieronder de uitleg van de stewards over het bepalen van deze straf voor het team en de teamgenoot van Max Verstappen:
"De stewards hebben de coureur van auto 22 (Yuki Tsunoda), de coureur van auto 4 (Lando Norris) en vertegenwoordigers van de teams gehoord en hebben de gegevens van het positionerings-/marshalling-systeem, video-opnames, timing, telemetrie, teamradio en beelden uit de auto's bekeken", beginnen de stewards.
"Uit de telemetrie bleek dat auto 4 tijdens het eerste deel van de ronde op een manier reed die erop wees dat hij niet bezig was met een push-ronde. Het team van auto 22 gaf toe dat zij dit interpreteerden als een teken dat auto 4 geen snelle ronde reed. Auto 4 voerde vervolgens echter het tempo op en begon aan een continue run."
"Bij het naderen van bocht 9 was op de GPS-kaart die beschikbaar was voor de teams duidelijk te zien dat auto 4 snel terrein won op auto 22, die een langzame ronde reed. Het team van auto 22 bleef zijn coureur echter alleen waarschuwen voor de achterliggende auto's die een snelle ronde reden", merkten de FIA-officials op.
"De stewards zijn van mening dat de deelnemer van auto 22 zijn coureur had moeten waarschuwen dat auto 4 snel dichterbij kwam, en dat hij daarvoor ruimschoots de tijd had, en leggen daarom bovenstaande straf op. Daarnaast wordt een formele waarschuwing gegeven aan de coureur. Ook al werd hij niet gewaarschuwd, hij had niet in die positie op de baan mogen rijden tijdens een langzame ronde."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties