Hoewel het Formule 1-seizoen afgelopen is, is de FIA nog niet op vakantie. In de laatste meeting van het World Motor Sport Council (WMSC) zijn een aantal aandachtspunten besproken en die hebben tot veranderingen in de regels geleid, waaronder in de koningsklasse.
Het F1-seizoen kwam afgelopen zondag ten einde voor de fans van de sport. Lando Norris was twee punten te sterk voor Max Verstappen en is daardoor de nieuwe wereldkampioen. Hierdoor moet Verstappen ook zijn startnummer gaan inleveren, want alleen de kampioen mag met '1' rijden.
Dat zal Norris dan ook gaan doen, terwijl Verstappen opvallend genoeg voor nummer 3 kiest, in plaats van 33. Voor beide coureurs zal er dus een nieuw tijdperk aanbreken.
Dat geldt ook voor de koningsklasse in zijn geheel, want grondige wijzigingen aan het reglement rondom het chassis en de krachtbron hebben ervoor gezorgd dat alle teams weer vanaf nul een auto op moeten bouwen. Hierdoor weet ook niemand hoe goed de concurrent is, waardoor iedereen tussen hoop en vrees lijkt te leven.
Aanpassing aan de Sprint
Ook de FIA is al druk bezig met volgend seizoen en nu is bekend geworden dat de federatie nog een wijziging door zal gaan voeren voor volgend jaar met betrekking tot weekenden waarin Sprints verreden worden.
Tijdens Sprint-weekends hebben coureurs slechts één trainingssessie om hun auto's af te stellen, waarbij de klok blijft lopen in geval van een rode vlag, waardoor de tijd op het circuit voorafgaand aan de Sprint-kwalificatie zeer beperkt blijft.
Daarom is er besloten dat de klok voortaan stil zal blijven staan als er een rode vlag is tijdens de vrije training voor een Sprint-evenement, zodat deze na een rode vlag kan worden verlengd om ervoor te zorgen dat deelnemers voldoende trainingstijd krijgen en zich zo het beste kunnen voorbereiden op de rest van het weekend.
Lees ook
Red Bull-insider komt met belangrijke update: Dít wordt het nieuwe startnummer van Max Verstappen
Schok door F1-wereld: voormalige manager van Michael Schumacher slachtoffer van misdrijf
Nog meer veranderingen
Daar blijft het niet bij. Ook is er besloten dat er na 2026 slechts één test zal plaatsvinden voorafgaand aan het seizoen. Ook worden bandenbeperkingen in Sprintkwalificaties niet opgeheven als er natte omstandigheden zijn en worden de specificaties voor bandentests buiten de competitie om aangepast vanwege het nieuwe type auto voor 2026.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties