De Sprint Shoot-out stond origineel gepland voor 15:00 Nederlandse tijd op zaterdag, maar deze zal twintig minuten later van start gaan. De reden hiervoor is dat er problemen waren met het Pirelli-rubber na de vrije training op vrijdag, waarbij er scheurtjes gevonden werden in de banden.
Op het Losail International Circuit zijn dit jaar hogere kerbs neergelegd (50mm), wat nu voor grote problemen zorgt voor de banden. De hoge frequentie trillingen zorgt ervoor dat er scheurtjes ontstaan in de banden en er gevaar is voor een band dat losraakt of ineens klapt.
Om dat te voorkomen worden de track limits in bocht twaalf en dertien aangepast én wordt de Sprint Shoot-out met twintig minuten uitgesteld. In plaats daarvan komt er nu een korte trainingssessie van tien minuten om 15:00, zodat de coureurs weer even kunnen wennen aan het circuit en zich kunnen instellen op het zo veel mogelijk vermijden van kerbs.
Mogelijk gevolgen voor race
Mochten de problemen na vandaag niet verholpen zijn, gaan de FIA en Pirelli ingrijpen. Tijdens de race zullen er dan maximale stints van twintig rondes gereden mogen worden op nieuwe banden. Daarnaast wordt men verplicht om op zijn minst drie pitstops te maken.
Dit alles om te voorkomen dat er een band klapt of losloopt.
Lees ook
'Papa Pérez' onbewust op zijn plek gezet door Max Verstappen
'Gedrag Sergio Pérez oorzaak dominante run Max Verstappen'
Reactie FIA
De FIA heeft laten weten dat ze na de Shoot-out een intensief onderzoek zullen doen naar de banden die gebruikt worden in Qatar dit weekend. Daarna zal een beslissing genomen worden voor de race van zondag.
"Na de analyse van de banden die gisteren tijdens de eerste vrije training werden gebruikt, waarbij banden die ongeveer 20 ronden zijn gebruikt door Pirelli worden onderzocht om verschillende veiligheidsparameters te controleren, werd bij veel van de gecontroleerde banden een scheur in de zijwand tussen de bovenkant van de compound en het karkas ontdekt. De FIA en Pirelli zijn van mening dat een aanzienlijk aantal extra ronden op deze banden zou kunnen leiden tot beschadiging van de omtrek van de banden met daaropvolgend luchtverlies, en banden die werden geanalyseerd met een lager aantal ronden lieten een veel kleinere omvang van het probleem zien", zo begint de FIA.
"Pirelli en de FIA zullen uitgebreid onderzoek en simulaties uitvoeren om met volledige zekerheid de redenen achter dit probleem vast te stellen en aan oplossingen te werken om het in de toekomst te vermijden."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties