De tien huidige Formule 1-teams en de FIA hebben een akkoord bereikt over een aantal nieuwe reglementen die vanaf 2023 zullen ingaan. Ook zijn er afspraken gemaakt over de nieuwe reglementen die vanaf 2026 ingaan.
Op dinsdag kwamen afgevaardigden van de Formule 1, FIA en -teams bijeen om te spreken over de toekomst van de sport. Het was een vreemd moment voor de aanwezigen aangezien er voor het eerst in lange tijd weer fysiek kon worden gesproken over de toekomst van de Formule 1.
Er kwamen genoeg zaken aan bod zoals nieuwe regels rondom de '26-motoren, meer sprintraces vanaf 2023 en tot slot het verbruik van de Pirelli-banden. Zo werd er bijvoorbeeld afgesproken dat er in 2023 niet drie, maar zes sprintraces zullen worden verreden.
Ook werd het gebruik van de geliefde 'helmet cam' besproken door de aanwezigen. Op dit moment maken slechts een drietal rijders ieder raceweekend gebruik van de helmcamera. In 2023 zal iedere coureur met een helmcamera de baan opgaan. Hierdoor worden fans nog meer meegenomen in de beleving van iedere rijder.
En verder?
Tevens werd besloten dat er vanaf komend seizoen minder bandensets worden meegenomen naar iedere GP. Dit jaar brengt Pirelli voor iedere rijder dertien sets vaste banden mee. Komend jaar gaat dat aantal iets omlaag. In 2023 zullen rijders beschikken over elf bandensets per weekend.
Naast de hoeveelheid Pirelli-banden per coureur is er ook gekeken naar 2026. Zo hebben de aanwezigen besloten dat er meer motorgeluid moet komen in de toekomst. Ook moeten de nieuwe motoren voor de helft uit elektrische componenten bestaan. Tot slot wil de Formule 1 dat er in de toekomst meer leveranciers zullen toetreden tot de koningsklasse van de autosport.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties