George Russell heeft een meningsverschil met het team van Mercedes. De coureur beweert dat de W16 sinds het raceweekend in Barcelona niet meer presteert en denkt daar een oplossing voor te weten, maar daar wil technisch directeur Andrew Shovlin niks van weten.
Russell begon het seizoen sterk in zijn Mercedes, met hier en daar een podiumplek tussen de beide McLarens en Max Verstappen, maar sinds de race-overwinning in Canada is het hard bergafwaarts gegaan met de Duitse equipe.
De Britse coureur denkt te weten waardoor dat komt: de nieuwe regelgeving rondom het buigen van de voorvleugel. De FIA introduceerde voor het Spaanse raceweekend een aantal nieuwe regels rondom dat onderdeel van de auto en sindsdien gaat het volgens Russell slecht, zo geeft hij aan in gesprek met onder andere PlanetF1.
"Ik denk dat we duidelijk een verandering met de voorvleugel in Barcelona hebben gehad. Daarna zijn we een iets andere richting opgegaan om het probleem met de nieuwe voorvleugel aan te pakken en sindsdien hebben we duidelijk een grote stap terug gezet", zo claimt Russell.
"Dus het kan zo simpel zijn als teruggaan naar iets wat we eerder in het seizoen hadden. Natuurlijk kun je dat niet doen met de voorvleugel, maar wat betreft de rest van de afstelling... Maar ik weet het niet, het lijkt nogal vreemd dat we zo ver achteruit zijn gegaan."
"De auto voelt op dit moment niet meer zo fijn om mee te rijden als vroeger, hij mist stabiliteit aan de achterkant, terwijl dat aan het begin van het jaar veel beter was. Ik denk dat Kimi Antonelli en ik collectief meer fouten maken omdat de auto uitdagender is om mee te rijden."
Lees ook
Ferrari-baas waarschuwt Max Verstappen voor F1-race in Hongarije
Brundle doet onthulling over toekomstplannen Christian Horner
Tegengeluid vanuit Mercedes
Shovlin erkent dat er problemen zijn met de W16, maar de directeur denkt dat de oplossing die zijn coureur naar voren heeft geschoven geen verschil gaat maken. Het probleem zou fundamenteler zijn.
"Het geldt waarschijnlijk voor iedereen dat de TD de stabiliteit niet verbetert. Maar we hadden deze vleugel op de auto in Montreal en dat ging prima", zo begint Shovlin.
"Feit is dat andere mensen hun auto's iets beter kunnen balanceren. Er is ongetwijfeld een oplossing voor ons. Maar zoals ik al zei, we kijken naar alle stappen die we de afgelopen races hebben genomen met het ontwerp van de auto."
"Niet alleen de voorvleugel is veranderd en ik weet zeker dat we nog meer kunnen leren. Een ander punt: ja, die TD op de voorvleugel kan je in de verkeerde richting sturen, maar het feit is dat als we de aero-balans uit de auto hebben gehaald, de instabiliteit er nog steeds is. Dus zoals ik al zei, we moeten nog wat leren."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties