F1 Nieuws

Helmut Marko onthult grote fout van Red Bull: 'We wisten dat het riskant was...'

Voormalig Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met Helmut Marko en Gianpiero Lambiase in de garage van Red Bull Racing
BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko onthult grote fout van Red Bull: 'We wisten dat het riskant was...'

Voormalig Red Bull-teambaas Christian Horner in gesprek met Helmut Marko en Gianpiero Lambiase in de garage van Red Bull Racing
BSR Agency

Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko heeft na afloop van het raceweekend in Groot-Brittannië in een column teruggeblikt op de keuzes van zijn team op het verregende circuit van Silverstone. Marko zag dat Red Bull flink de fout inging bij de auto van Max Verstappen, maar heeft daar wel een duidelijke verklaring voor.

In Silverstone wist Verstappen zijn knappe pole position van zaterdag niet om te zetten naar een overwinning op zondag. Verstappen moest het namelijk met een schamele vijfde plaats doen nadat hij gedurende de race de controle over zijn auto verloor bij de herstart achter de safety car en vervolgens grote moeite had met het inhalen van de coureurs voor zich.

Dat had voornamelijk te maken met de kleine achtervleugel van zijn RB21 op het Britse circuit. Waar de vleugel er op zaterdag nog voor zorgde dat Verstappen pole position wist te pakken, zorgde de vleugel er op zondag voor dat Verstappen nauwelijks grip had op het doorweekte circuit van Silverstone.

Marko geeft uitleg voor keuze kleine achtervleugel op RB21 van Verstappen

In een column blikt Marko terug op de keuze van Red Bull om Verstappen met een kleine achtervleugel op pad te sturen. "Er werd natuurlijk uitgebreid gediscussieerd of dit ook de beste keuze was voor de race. Wij vonden toen van wel, want onze weersvoorspelling gaf aan dat het op de ochtend van de racedag weliswaar zou regenen, maar dat de regen tegen de middag zou afnemen en er dan een Grand Prix op een droog circuit zou plaatsvinden", begon Marko in zijn column voor SPEEDWEEK.com.

"We wisten dat deze opstelling riskant was, maar gezien de superioriteit van McLaren was dit voor ons de enige manier om hen het hoofd te bieden. Onze gedachte was: met een hoge topsnelheid dankzij deze vleugel zou het voor McLaren moeilijk worden om Max in te halen", schreef de Oostenrijkse oud-coureur.

"Helaas pakte het weer iets anders uit en daarmee was het duidelijk dat we het met deze zeer speciale afstelling op een natte baan erg moeilijk zouden krijgen, waarna Max een zeldzame spin maakte. Wij denken dat de Nederlander zonder dit ongeluk op de derde plaats had kunnen eindigen. Na de race realiseerden we ons dat we ook op een droog circuit geen kans hadden gehad tegen de McLarens, maar een podiumplaats had er wel in moeten zitten", aldus Marko.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties