F1 Nieuws

Hoe de crash van Lando Norris zorgde voor een verandering van aanpak bij Max Verstappen

Red Bull-coureur Max Verstappen tijdens de kwalificatie in Jeddah
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Hoe de crash van Lando Norris zorgde voor een verandering van aanpak bij Max Verstappen

Red Bull-coureur Max Verstappen tijdens de kwalificatie in Jeddah
Red Bull Content Pool

Tijdens de eerste run in Q3 waren de McLarens als één van de eerste auto's naar buiten, omdat zij direct een tijd op het bord wilden zetten op het Jeddah Corniche Circuit. Een foutje is snel gemaakt op het ijzingwekkend snelle circuit en het Britse team wilde koste wat kost voorkomen dat Lando Norris en Oscar Piastri maar één kans kregen om het perfecte rondje te rijden.

Hierdoor gingen zij direct naar buiten, uit angst dat er wellicht een rode vlag zou vallen gedurende de laatste kwalificatiesessie, maar tot hun grote schrik zorgde Lando Norris zelf voor die rode vlag. Bij het uitkomen van bocht vier nam de leider in het kampioenschap te veel kerb mee, waardoor hij rechtstreeks richting de muur schoof en zijn McLaren daar niet uit wist te houden.

De kwalificatie van Norris was hiermee over, maar zijn crash zorgde er ook voor dat andere coureurs beïnvloed waren. Onder andere Max Verstappen ging bijna beginnen aan zijn snelle ronde, toen bleek dat Norris een rode vlag had veroorzaakt, waardoor zijn 'run plan' veranderde.

Verstappen past aanpak aan

Normaliter rijdt een coureur twee snelle rondes in Q3: één aan het begin van de sessie, waarna hij naar binnen komt en aan het einde van de sessie nogmaals een poging waagt. Beide rondjes rijdt die coureur met zo min mogelijk brandstof aan boord, zodat de auto op z'n lichtst is en de snelste rondetijd mogelijk wordt. Maar Verstappen koos nu voor een andere aanpak.

Door de rode vlag was er niet al te veel tijd meer over in de sessie, waardoor Verstappen ervoor koos om wat meer brandstof in zijn auto te gooien en twee runs achter elkaar te doen. De eerste op gebruikte banden, waarna hij naar binnen kwam en direct wisselde naar een setje nieuwe softs. Verstappen legt zelf uit dat dat een idee was van race-engineer Gianpiero 'GP' Lambiase.

"Die crash [van Lando Norris] betekende dat we de aanpak moesten veranderen. Ik wist eerlijk gezegd niet helemaal zeker wat ik moest doen en uiteindelijk zei GP tegen me 'laten we brandstof tanken voor twee vliegende ronden'. Ik reed daardoor de eerste ronde op een gebruikte band, maakte een pitstop en reed die laatste ronde op nieuwe banden", zegt Verstappen na zijn pole in Saoedi-Arabië.

"Je hebt iets meer brandstof aan boord, wat betekent dat je iets langzamer bent in de eerste ronde, maar dat bleek de juiste keuze. Voor mij was dat absoluut het beste qua gevoel in de auto en het opzoeken van de grenzen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties