Paul Monaghan, hoofdengineer bij Red Bull Racing, heeft gereageerd op de uitspraken van Fernando Alonso na de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. De Spanjaard was van mening dat zowel Aston Martin als Red Bull Racing performance in hebben moeten leveren door de nieuwe Pirelli-band.
De Italiaanse bandenleverancier van de Formule 1 introduceerde in Groot-Brittannië een nieuwe band, welke beter bestand moet zijn tegen de snelheden die de nieuwe F1-auto's behalen. Maar aangezien de banden van grote invloed zijn op de huidige bolides, werd er al verwacht dat er een aantal teams voor- of achteruit zouden gaan.
Volgens Alonso waren zowel Aston Martin als Red Bull Racing slachtoffer geworden van het nieuwe Pirelli-rubber. De twee teams waren voor Silverstone de top twee, terwijl ze in Hongarije allebei ondermaats kwalificeerden. Maar Paul Monaghan gelooft dat niet zo in.
Bij Red Bull Racing is men van mening dat de banden er niet voor hebben gezorgd dat Aston Martin terug is gezakt of dat Max Verstappen geen pole kon pakken. Het heeft er vooral mee te maken dat alle andere teams meer snelheid hebben gevonden in de laatste paar races.
"Het is lastig te zeggen, want iedereen heeft in Spanje de kans gehad om [de banden] achter elkaar te testen, zodat we konden leren wat eraan zat te komen voor Silverstone", zo begint Monaghan bij RN365.
"Als je naar de Britse Grand Prix kijkt vóór de safety car, had Max al een aardige voorsprong opgebouwd richting Lando. Het veld kwam bij elkaar [door de safety car] en iedereen gokte op welke banden ze daarna door zouden gaan."
Lees ook
Max Verstappen en Lando Norris zetten vraagtekens rondom uitspraken Lewis Hamilton
'Teams en FIA hebben vragen over speciaal project Red Bull; budgetplafond overtreding in aantocht?'
Teams worden sneller
Als Monaghan kijkt naar de prestaties van Aston Martin in de laatste paar races, denkt hij niet dat ze zo ver zijn teruggezakt door de banden. Hij zag vooral McLaren en Mercedes grote stappen vooruit zetten, waarbij ook Alpine en Alfa Romeo qua snelheid vooruitgang boekten.
"We kunnen de auto's nu niet meer op de auto banden zetten, dus ik kan er geen objectief antwoord op geven, maar ik denk dat niemand stil staat. De uitdaging is om ervoor te zorgen dat je uitvogelt hoe je auto werkt voor dit jaar en dat je jezelf een beter platform geeft voor het volgende seizoen."
"Ferrari, Mercedes, McLaren, Alpine en Alfa Romeo zijn allemaal vrij om zich te ontwikkelen. Het zijn misschien niet alleen de banden, we kijken ook naar wat mensen zelf hebben gedaan", aldus de hoofdengineer van Red Bull Racing.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties