Het team van McLaren heeft enkele kleine veranderingen doorgevoerd aan de voorvleugel van de MCL39 voor de Grand Prix van Spanje. Vanaf de race in Montmeló gaat de FIA strenger controleren op de flexibiliteit van de voorvleugel.
Al het hele seizoen gaat het erover: TD018 (Technical Directive) van de FIA tijdens het raceweekend in Spanje, de negende ronde van het 2025-seizoen. Eerder dit jaar werden de achtervleugels al aangepakt door de autosportbond vanwege de 'mini-DRS' en nu gaat dus ook de bestaande regelgeving omtrent het doorbuigen van de voorvleugel op de schop.
Zo mag de voorvleugel vanaf het raceweekend in Spanje nog maar maximaal tien millimeter naar achteren 'flexen', in plaats van de vijftien millimeter die was toegestaan in de eerste acht rondes van het seizoen. Een vermindering van vijf millimeter klinkt weinig, in non-F1-termen, maar kan volgens ingewijden wel degelijk voor een groot verschil in de pikorde zorgen.
Zo denkt Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur dat de TD van aankomend weekend een "gamechanger" kan zijn. "Barcelona staat op de agenda van iedereen in de paddock met de nieuwe regelgeving voor de voorvleugel. We zijn hier al een hele tijd mee bezig en dit kan voor iedereen een gamechanger zijn, omdat we niet weten wat de impact van de nieuwe regelgeving op elk afzonderlijk team zal zijn. Ik denk dat we hieraan vasthouden en ons hierop zullen concentreren om de nieuwe voorvleugel beter te kunnen benutten", aldus Vasseur.
Lees ook
Formule 1-baas bezig met komst van Marokkaanse Grand Prix na onthulling megaproject
Oscar Piastri ziet grote gelijkenis met Max Verstappen: 'Eerlijk gezegd...'
F1-insider schetst beangstigend beeld voor Max Verstappen met oog op drastische FIA-ingreep
Veranderingen aan McLaren-voorvleugel
Hoewel McLaren altijd heeft vastgehouden dat de TD van het Grand Prix-weekend in Spanje geen problemen zal opleveren voor de kampioenschapsmissie van Lando Norris en Oscar Piastri, heeft de renstal uit Woking wel degelijk enkele kleine veranderingen doorgevoerd aan de voorvleugel van de MCL39.
Zo is te zien dat McLaren de geometrie van de bovenste flap iets heeft aangepast (voor het Jack Daniel's-logo op de neus). Deze is nu iets vlakker geworden. Verder is er ook een kleine 'bracket' toegevoegd als verbinding tussen het tweede en derde element van de voorvleugel. Mogelijk om dit gedeelte van de voorvleugel iets sterker te maken.
Bekijk het verschil in voorvleugel hieronder:
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties