F1 Nieuws

Is Mclaren afgestopt door de FIA? Deze regels zijn voor GP Imola aangepast

De McLaren MCL39 van Oscar Piastri in Imola
BSR Agency
F1 Nieuws

Is Mclaren afgestopt door de FIA? Deze regels zijn voor GP Imola aangepast

De McLaren MCL39 van Oscar Piastri in Imola
BSR Agency

McLaren heeft de Grand Prix van Emilia-Romagna aan Max Verstappen moeten laten, terwijl het Britse team voorafgaand aan het raceweekend gezien werd als de grote favoriet voor de overwinning. Dit vanwege de uitzonderlijke prestatie tijdens de voorgaande race, toen Oscar Piastri en Lando Norris een klasse apart waren in Miami.

Op het stratencircuit in Florida wist Piastri met overmacht te winnen, waarbij hij veertig seconden voorsprong had op Max Verstappen. Vooral het gebrek aan bandenslijtage bij de McLaren MCL39 gaf de doorslag in Miami, waardoor Verstappen weinig verandering verwachtte voor de race in Imola, aangezien de banden ook daar het flink te verduren krijgen.

Echter werd hij verrast toen hij op zondag de Grand Prix reed. Na zijn fenomenale inhaalactie op Piastri in de openingsronde van de race, kon de Nederlander de race controleren en was hij - zoals vanouds - de dominante kracht op het circuit. Kwam dat door de update van Red Bull Racing of zat er meer achter?

Nieuwe technische richtlijnen

Volgens De Telegraaf is het ook goed mogelijk dat McLaren een stapje terug heeft gezet, door een ingreep van de FIA. In de week voor de GP van Emilia-Romagna heeft het bestuursorgaan namelijk twee nieuwe technische richtlijnen ingevoerd. Dit keer werd er gekeken naar het wheel bodywork en het behandelen van de banden.

Hoewel McLaren heeft ontkend dat zij iets aan de auto van Piastri en Norris hebben moeten aanpassen, zorgt deze ingreep van de FIA voor speculatie in de F1-paddock. Veel mensen denken toch dat er iets niet klopte aan de MCL39 - wat in Monaco wellicht duidelijker gaat worden. Als McLaren daar wederom minder voor de dag komt, zullen de speculaties toenemen.

Wat is er specifiek veranderd?

Nadat de Nederlandse krant naar buiten bracht dat er wat regels zijn veranderd voorafgaand aan de race in Italië, heeft The-Race onderzoek gedaan naar de technische richtlijnen. Volgens het Britse medium is er een verandering gemaakt aan de regels omtrent de vloer - waar McLaren sowieso geen last van had - en inderdaad aan het wheel bodywork en het omgaan van de banden.

Echter meldt The-Race dat het hierbij helemaal niet om een regelwijziging gaat, maar om een verduidelijking van de reglementen. Dit na een gesprek tussen het bestuursorgaan en Red Bull, waarin het team van Verstappen hun zorgen hadden geuit over de banden van McLaren.

"Een tweede TD [technical directive] veranderde niets aan de interpretatie van de reglementen door de FIA, maar was de publicatie van een mededeling tussen het bestuursorgaan en Red Bull over enkele vragen over apparaten die mogelijk zouden kunnen helpen bij het koelen van de banden", aldus The-Race.

"Naar verluidt heeft de FIA duidelijk gemaakt dat een groot aantal ontwerpideeën met betrekking tot het gebruik van waterkoeling voor wielconstructies en banden en andere systemen niet zijn toegestaan."

Ook The-Race verwacht niet dat McLaren iets heeft hoeven aanpassen - al zullen ook zij met argusogen naar de MCL39 tijdens de GP van Monaco kijken...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties