Martin Brundle heeft in de media kritiek geuit op de strategie van McLaren tijdens de race in Qatar. Doordat de papaya's Lando Norris en Oscar Piastri niet naar binnen haalden, werd de overwinning in de schoot van Max Verstappen geworpen. Brundle ziet dat McLaren drie keer verkeerd gegokt heeft.
Verstappen staat na de overwinning in de Golfstaat nog maar twaalf punten achter koploper Lando Norris en dus kan de comeback der comebacks in Abu Dhabi gerealiseerd worden. Echter heeft Norris genoeg aan een tweede of derde plek op het Yas Marina Circuit als Verstappen eerste over de streep komt.
Maar zo ver had het niet hoeven komen, zo heeft ook Brundle gezien. Als Norris voor Verstappen was geëindigd in Qatar, had de Brit de Nederlander uitgeschakeld en was hij mogelijk ook kampioen geworden. Daar is nu een dikke streep doorheen gegaan.
"De strategen van McLaren kozen ervoor om Oscar Piastri, die aan de leiding reed, en Lando Norris, die op de derde plaats reed, niet naar de pit te halen en flexibiliteit te behouden bij de bandenkeuze, in plaats van vast te zitten aan twee stints van 25 ronden", begint Brundle, geciteerd door PlanetF1.
"Dit was een ernstige fout, omdat bijna niemand anders dat deed en Piastri al zo'n grote voorsprong had dat hij rustig had kunnen pitten en weer aan de leiding had kunnen komen zonder Norris al te veel op te houden terwijl hij op zijn pitstop wachtte."
Voordeel voor Verstappen
Brundle benadrukte hoe de timing van de safety car in het voordeel werkte van hun concurrenten, met name Max Verstappen:
"De safety car haalde al snel de koplopers in en aan het einde van de volgende ronde zaten Max Verstappen en de rest van het peloton weer vlak achter de McLaren, met in feite een gratis pitstop op zak, wat op dit circuit maar liefst 26 seconden waard is. McLaren had gegokt op drie dingen waar ze geen controle over hadden, en daar hebben ze een hoge prijs voor betaald."
Lees ook
McLaren-baas heeft geweldig nieuws voor Max Verstappen richting Abu Dhabi GP
Alpine-coureur doet uitspraak over Max Verstappen: 'Maakte veel fouten'
Driedubbele gok
De eerste gok was gebaseerd op de veronderstelling dat andere teams ook buiten zouden blijven, waardoor Verstappen te maken zou krijgen met verkeer:
"Ten eerste dat anderen hetzelfde zouden doen door buiten te blijven en Verstappen bij de herstart een tijdje met verkeer te maken zou krijgen."
"Ten tweede dat flexibiliteit met betrekking tot hun banden later in de race vruchten zou afwerpen, zeker als er nog een safety car zou komen, en in ieder geval met een veel minder drukke pitstraat."
"Ten slotte rekende McLaren op versere banden tegen het einde, maar dat pakte niet uit zoals verwacht."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties