F1 Nieuws

Max Verstappen en McLaren-coureurs op het randje van een fikse gridstraf

Max Verstappen en Lando Norris vechten om de tweede positie tijdens de Grand Prix van Singapore in 2025
Red Bull Content Pool
F1 Nieuws

Max Verstappen en McLaren-coureurs op het randje van een fikse gridstraf

Max Verstappen en Lando Norris vechten om de tweede positie tijdens de Grand Prix van Singapore in 2025
Red Bull Content Pool

Oscar Piastri, Lando Norris en Max Verstappen zijn dit jaar de drie coureurs die de meeste kans maken op het Formule 1-kampioenschap - waarbij Verstappen eigenlijk alleen nog maar een buitenkansje heeft. De Nederlander heeft op dit moment een achterstand van 63 punten op de leider in het kampioenschap, Piastri, terwijl Norris ook nog altijd 41 punten voor de Red Bull-coureur staat.

Verstappen heeft daardoor een wonder nodig, wil hij nog in aanmerking komen voor de titel. Daarin krijgt hij misschien wat hulp vanuit de FIA, al moet hij zelf ook oppassen dat hij niet tegen een gridstraf aanloopt... Oscar Piastri, Lando Norris én Max Verstappen rijden op dit moment allemaal met hun laatste 'legale' krachtbron rond, waarbij het vervangen van een enkel onderdeel al een flinke gridstraf op kan leveren!

Met nog zes races [en drie sprints] te gaan hebben de topcoureurs allemaal het maximaal aantal exemplaren gebruikt van hun motoronderdelen, voordat dit tot een gridstraf zal leiden. Mocht één van de motoren van de top drie-coureurs het in de laatste races van het seizoen begeven, zal dat zorgen voor een fikse straf vanuit de FIA.

10 plaatsen gridstraf

Bij het overtreden van het maximaal aantal motoronderdelen ontvangt de betreffende coureur bij de eerste overtreding een gridstraf van 10 plaatsen. Iedere verdere overtreding wordt bestraft met vijf plaatsen gridstraf, waardoor de eerste keer het pijnlijkst is. Piastri en Norris zullen dus als de dood zijn dan één van hen een motorwissel moet doorvoeren, omdat dat funest kan zijn voor hun titelkansen.

Max Verstappen, die alleen nog een buitenkansje heeft, hoopt juist op motorproblemen bij de McLaren-coureurs - om nog kans te maken op de titel. Als hijzelf tegen een krachtbronprobleem aanloopt, zoals vorig jaar het geval was in Brazilië, is zijn titeljacht wel definitief ten einde en zal hij zich volledig kunnen richting op het 2026 Formule 1-seizoen, waarin hij wellicht wél vanaf het begin van het jaar de favoriet is...

Het aantal motoronderdelen gebruikt door F1-coureurs tijdens het 2025 F1-seizoen
FIA

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties