Het was tijdens het Grand Prix-weekend in Qatar het onderwerp van gesprek: de track limits. Veel coureurs wisten hun auto's niet tussen de witte lijnen te houden, waardoor er een hoop straffen uitgedeeld werden. Red Bull-coureur Sergio Pérez ontving drie losse tijdstraffen, wat totaal goed was voor 15 seconden aan straffen.
Zijn teamgenoot, Max Verstappen, bleef strafloos tijdens de race. Wat heet, de Nederlander kreeg niet eens één waarschuwing voor het overschrijden van de track limits, aangezien hij zijn RB19 wel op het asfalt hield. Maar dat betekent niet dat de drievoudig wereldkampioen blij is met deze regel van de FIA.
In Austin laat Verstappen weten dat hij totaal geen fan is van track limits. Dat kenners en fans vinden dat coureurs daar nou eenmaal mee om horen te kunnen gaan, omdat het de twintig beste coureurs ter wereld zijn, vindt de Limburger ook maar onzin. Hij nodigt deze mensen dan ook graag uit om zijn auto te besturen en deze dan binnen de lijntjes proberen te houden.
"Ik laat graag iemand anders met mijn auto rijden om te zien of ze het beter kunnen doen met de track limits op het circuit! Sommige circuits hebben gewoon veel uitloopstroken, dus dan vind je de limieten waarschijnlijk wat makkelijker omdat we het daar eigenlijk nooit over track limits hebben", begint Verstappen in de Verenigde Staten.
Lees ook
Daniel Ricciardo geeft gezondheidsupdate na missen van vijf GP: 'Niet volledig klaar voor'
Voormalig teambaas Max Verstappen noemt ideale opvolger Sergio Pérez
Nieuwe circuits
Volgens Verstappen zijn vooral de nieuwe circuits de plekken waar coureurs problemen hebben met de track limits. In Japan was dit eigenlijk helemaal geen issue, omdat daar naast de witte lijnen gras of gravel ligt, waardoor het totaal geen voordeel is om de limiet op te zoeken.
Op de nieuwe banen ligt vaak veel asfalt naast de baan en is het dus makkelijker om de witte lijnen op te zoeken én ze dus voorbij te schieten. Dit haalt de lol er wel een beetje vanaf, meent de Red Bull-coureur.
"Suzuka is bijvoorbeeld een meer old school circuit. De nieuwste circuits hebben er meer last van en dat is een beetje jammer. Ik heb het gevoel dat je op sommige van de nieuwe circuits in je kwalificatieronde meer gefocust bent op het binnen de lijntjes kleuren, dan het pure plezier van het pushen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties