Max Verstappen kende een verschrikkelijk einde van zijn race in Spanje, waar hij meerdere incidenten meemaakte. En dat is zonde, aangezien de race op het circuit van Barcelona-Catalunya tot dan toe positief verliep. De Nederlander had de snelheid misschien niet om de McLarens aan te vallen, maar voor het podium zat Verstappen gebakken.
Hoewel Oscar Piastri en Lando Norris in de McLaren MCL39 te snel waren voor Verstappen - wat hij van tevoren ook al had verwacht - kon hij de Ferrari's en de Mercedessen vrij gemakkelijk achter zich houden. Een derde plek leek dan ook al binnen voor Max, totdat Kimi Antonelli stil viel aan het einde van de race.
Door een geplofte Mercedes-motor kwam de safety car naar buiten en daarin besloot bijna het gehele veld een pitstop te maken, wat Verstappen ook deed. Echter zag hij tot zijn grote verbazing dat Red Bull Racing ervoor had gekozen om de harde banden onder zijn RB21 te plaatsen. En dat bleek een grote fout te zijn geweest.
Lees ook
Charles Leclerc spreekt zich uit over incident met Max Verstappen: 'Dat is het verschil...'
Waar is Max Verstappen? Nederlander keert niet thuis na race in Spanje
Christian Horner legt keuze uit
De viervoudig wereldkampioen verloor hierdoor een plek aan Charles Leclerc en even later ook aan George Russell, wat al het strategische werk van Red Bull eerder in de race teniet deed. En dat is zonde, aangezien de race tot dan toe super verliep - weet ook Christian Horner.
"Gezien de manier waarop de race verliep, kozen we voor een aanpak met drie stops en daar hebben we ons al vrij vroeg aan gecommitteerd. Het tempovoordeel en het bandenvoordeel dat de McLarens hadden in een rechtstreeks gevecht betekende dat we de gok namen", begint de Red Bull-teambaas na de race in Barcelona.
"We namen al vroeg de eerste stop en McLaren zette in op een twee stop. Onze strategie leek de snelste te zijn. We gingen voor de potentiële undercut met Max, maar toen had hij al zijn zachte en medium compounds gebruikt. De safety car kwam op het slechtst mogelijke moment voor onze strategie en we moesten kiezen tussen op de oudere banden blijven rijden en ons blootstellen aan de herstart, of de gok nemen met de nieuwe set harde banden."
Uiteindelijk besloot Red Bull het tweede te doen, wat verkeerd uitpakte en er uiteindelijk voor zorgde dat Verstappen gedag kon zeggen tegen zijn podium. Een pijnlijke middag voor het Oostenrijkse team, dat hiermee is teruggevallen naar de vierde plek in het constructeurskampioenschap...
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties