Het was voor het eerst dat Max Verstappen écht op waarde geklopt werd door Sergio Pérez, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan afgelopen weekend. De Nederlander ging als tweede van start, maar haalde Charles Leclerc al snel in, waarna hij pech had met de safety car.
Vlak nadat Verstappen een pitstop had gemaakt kwam de safety car naar buiten, waardoor Pérez een 'gratis' stop kon maken. Hierdoor kwam hij voor de Limburger terecht, maar om te zeggen dat Pérez de race daardoor gewonnen heeft is te makkelijk.
Voor de pitstop van Max Verstappen zat de Mexicaan namelijk al in de DRS van zijn teamgenoot. Ronde na ronde kwam hij telkens wat dichterbij, maar voor hij een aanval kon wagen ging Verstappen al naar binnen. Hoe kan het dat Pérez ineens zo snel was?
Tegenover RN365 legt Max Verstappen uit wat er aan de hand was. Volgens de Red Bull-coureur had het te maken met het feit dat hij zich niet comfortabel voelde in de auto en dat hij pas tien rondes voor het einde van de race een juiste setting wist te vinden, waarmee hij wél kon aanvallen.
"Er waren geen problemen, maar ik gebruikte mijn instellingen waarschijnlijk wat anders dan Checo dat deed", zo begint Verstappen. Wat volgens de Nederlander vooral meespeelde waren de nieuwe Pirelli-banden, welke hij nog niet helemaal onder de knie heeft.
"Zoals ik al zei gebruikte ik de verkeerde instellingen voor de nieuwe Pirelli-banden, wat op een stratencircuit nog meer opvalt, omdat je hier meer vertrouwen nodig hebt in de bochten. De balans moet hier perfect zijn", aldus Max.
Lees ook
Christian Horner spreekt zich uit over woede-uitbarsting Verstappen
Oproep aan Red Bull Racing: 'Neem afscheid van Sergio Pérez'
Sprint-weekend niet de oorzaak
Dat Verstappen het zo lastig had in de race is een gevolg van het Sprint-weekend. Dat is de eerste gedachte die bij mensen naar boven komt. In 2022 wist Red Bull namelijk ook geen perfecte afstelling te creëeren in Oostenrijk en Brazilië. Maar volgens Verstappen had dit geen invloed op zijn problemen.
"Normaal gesproken verander je dit soort dingen niet tussen de eerste en tweede vrije training. Dit jaar hebben we wat andere banden dan vorig jaar, dus misschien heeft dat wat invloed gehad op het gedrag van de auto. Al met al was het een goede dag om te leren", zo laat Verstappen optekenen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties