De kwalificatie voor de Grand Prix van Canada werd door Max Verstappen op pole position afgesloten. Maar zo eenvoudig als dat klinkt, met zijn dominante Red Bull, was het allerminst.
De weersomstandigheden in Montreal zorgde voor een spectaculaire kwalificatiesessie, waarin er zowel droog- als natweerbanden werden gebruikt. In iedere sessie zag Max Verstappen zichzelf meedoen om de bovenste posities en na de kwalificatie legt uit in detail uit hoe hij zich door de verraderlijke omstandigheden heeft gemanoeuvreerd.
"Ik denk dat Q1 vrij eenvoudig was met de inters. De baan was op sommige plekken vrij droog, waardoor de banden vrij snel op temperatuur kwamen, dus dat was goed", begint Verstappen tegenover RaceFans.
"In Q2 moesten we beslissen wanneer we naar de slicks gingen. Ik koos er in eerste instantie voor om op de inters te rijden, gewoon om een rondje neer te kunnen zetten. En omdat die op een wat vochtige baan beter werken dan slicks. Maar het werd al snel duidelijk dat we naar de slicks moesten, dus maakten we een pitstop. Het was in die eerste paar rondes vrij tricky, omdat je niet wist hoe hard je kon pushen met de slicks. Dus dan hou je wat marge over", aldus de Nederlander.
Lees ook
Voetbalicoon Gareth Bale volgt Formule 1 niet meer na 'diefstal' Max Verstappen
Sergio Pérez wijst naar Red Bull na dramatische kwalificatie in Canada
Communicatie cruciaal
Wat volgens Max Verstappen het allerbelangrijkste was, was de communicatie tussen het team en de rijder. Dit ging bij Ferrari helemaal mis, waardoor Charles Leclerc voor het eerst ontplofte in de media over zijn team en de keuzes die bij Ferrari worden gemaakt.
"Over het algemeen denk ik dat we gewoon een goede communicatie hadden met het team gedurende Q1 en Q2. Dat is volgens mij het belangrijkste. We waren duidelijk over wat we wilden doen."
Na Q1 en Q2 wist Verstappen zich als enige Red Bull te plaatsen voor Q3, waarin hij direct twee snelle rondes neer wist te zetten op een alsmaar natter wordende baan. Door een rode vlag, veroorzaakt door Oscar Piastri, wist niemand die tijd ook meer te verbeteren.
"In Q3 bleef het natuurlijk regenen, dus het was heel belangrijk om er snel bij te zijn en de ronden erin te krijgen. Natuurlijk moest ik lang wachten aan het einde van de pitstraat, waardoor de banden koud werden, maar het gaf me wel schone lucht en goed zicht, wat denk ik ook hielp om direct een goede ronde te rijden."
Dat Verstappen zo lang vooraan moest staan was ook weer onderdeel van het duidelijke plan van Red Bull, wat goed werd overgebracht aan Max: "Op onze radar was te zien dat het gedurende Q3 zou blijven regenen, dus we wilden gewoon echt vooraan zitten en gewoon wachten."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties