F1 Nieuws

McLaren-teambaas spreekt zich uit over tactiek Max Verstappen

McLaren-teambaas Andrea Stella in Spanje
BSR Agency
F1 Nieuws

McLaren-teambaas spreekt zich uit over tactiek Max Verstappen

McLaren-teambaas Andrea Stella in Spanje
BSR Agency

Andrea Stella zag in Spanje dat Max Verstappen en Red Bull Racing een zéér agressieve tactiek hanteerden om McLaren te verslaan op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De teambaas van de renstal uit Woking scoorde een één-tweetje met Oscar Piastri en Lando Norris, maar had naar eigen zeggen ook goed kunnen verliezen van Verstappen, omdat de Nederlander sneller was dan verwacht.

In de vrije trainingen en de kwalificatie bleek dat de McLaren MCL39 een maatje te groot was voor de Red Bull RB21 van Max Verstappen. Toch was de race een stuk spannender dan velen van tevoren hadden verwacht, wegens de gekozen strategie van Red Bull Racing. Het Oostenrijkse team besloot Verstappen op een driestopper te zetten, waardoor hij bijna de gehele race kon pushen op zijn banden en dat zette McLaren onder druk.

Voor Andrea Stella was het al vrij vroeg in de race duidelijk wat het plan van Red Bull was in Barcelona: "Toen hij stopte in de ronde waarin hij dat deed, was het duidelijk dat het een drie-stops-strategie zou worden. Dit omdat het vanaf met zijn eerste stop met twee sets vrijwel onmogelijk is. Het is te suboptimaal om voor een twee-stops-strategie te gaan als je zo vroeg stopt", begint Stella over de strategie van Max en zijn team.

En dat plannetje van Red Bull leek even héél goed te werken. Op de boordradio kregen Lando Norris en Oscar Piastri te horen dat ze wat harder moesten rijden, omdat de overwinning anders wellicht in gevaar kwam, en volgens Stella was dat even een serieuze vrees.

"Verstappen was halverwege de race zelfs sneller dan we hadden verwacht. Hij zette ons behoorlijk onder druk. Maar onze coureurs vonden aan het einde van de tweede stint net dat beetje extra prestatievermogen waardoor we de tweede stop konden maken en de eerste en tweede positie konden behouden."

Herstart Verstappen

Door de safety car aan het einde van de race werd de strategie van Red Bull compleet verpest, omdat Verstappen een extra pitstop moest maken en hij door al zijn goede banden heen was. Hierdoor werd hij een 'sitting duck' bij de herstart, wat uiteindelijk weer leidde tot een incident met George Russell.

Andrea Stella had al het gevoel dat een safety car-situatie een probleem kon gaan worden voor Red Bull, door hun gekozen strategie, omdat ze met een driestopper door hun zachte en medium banden heen waren gegaan.

"Ik denk dat je bij drie stops zonder banden komt te zitten en ik weet niet zeker of we nog een gebruikte zachte band beschikbaar hadden. Maar een harde band bij de herstart is altijd een probleem."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties