Aankomend weekend komen de Formule 1-coureurs in actie op het Circuit of the Americas in Austin, waar er een Sprint-weekend op het programma staat. Dat betekent dat er maar één vrije training gepland staat, maar Mercedes heeft toch besloten om hier een belangrijke update te introduceren.
Deze update zal er hoogstwaarschijnlijk niet voor zorgen dat Lewis Hamilton en George Russell met gemak een één-twee gaan scoren op zondag, maar hij is wel allesbepalend voor 2024. Mocht het team merken dat de update niet werkt, weten ze dat het concept voor volgend seizoen alweer van tafel geveegd kan worden en men opnieuw naar de tekentafel moet.
Technisch directeur James Allison geeft tegenover The Race aan dat de update in Austin qua rondetijd niet veel zal doen, maar wel een belangrijke graadmeter wordt voor het volgende F1-seizoen.
"Hopelijk levert het ons een beetje rondetijd op, dat is altijd een voordeel, maar het is vooral nuttig omdat het een graadmeter is voor of we op de goede weg zijn. Qua rondetijd zal het weinig zijn. Nuttig, maar verwacht niet dat we Max al voorbij zijn...", aldus de Brit.
De afgelopen twee seizoenen begon Mercedes met een verkeerd concept, wat men in Monaco 2023 om wist te zetten naar het juiste concept. Maar voor 2024 komt er wéér een andere auto op de proppen en Austin gaat aantonen of die bolide wél direct presteert zoals zou moeten.
Lees ook
Max Verstappen doet boekje open over relatie met engineer Gianpiero Lambiase
Red Bull wordt door de FIA 'gestraft' voor succes van Max Verstappen
Hamilton bemoeit zich met project
Voor 2024 krijgt Mercedes veel hulp van één van de coureurs, Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen heeft besloten om zelf erg actief mee te denken over het concept voor 2024, omdat hij niet nog een jaar zonder een GP-overwinning wil zitten.
Het is ondertussen bijna twee jaar geleden dat Hamilton voor het laatst een overwinning behaald heeft - toen in Saoedi-Arabië 2021.
"Ik heb nog steeds veel vergaderingen in de fabriek, over zoveel verschillende onderwerpen met betrekking tot de auto, of het nu gaat om de rijkwaliteit, de aerodynamica, de ophanging, de besturing, de banden, wat het ook is. We hebben een beter proces dan we ooit gehad hebben - het is veel boeiender voor zowel George [Russell] als voor mijzelf. We hebben vaak vergaderingen waar we allebei samen in die kamer zijn, zodat we dieper kunnen ingaan op vragen die de ingenieurs hebben die mogelijk niet naar de Grand Prix komen. Als ze vragen hebben, kunnen ze die stellen", aldus Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties