Franz Tost was ontzettend teleurgesteld in de prestaties van de AlphaTauri AT04 na de openingsrace van 2023 in Bahrein. De teambaas van de renstal uit Faenza had van zijn ingenieurs gehoord over de winter dat er grote stappen gemaakt waren, maar dit bleek niet zo te zijn.
De auto van Nyck de Vries en Yuki Tsunoda was in Bahrein de langzaamste auto van het gehele veld, waarna Franz Tost de noodklok luidde. De Oostenrijker liet weten dat er iets moest veranderen en zei dat hij zijn team van ingenieurs niet meer vertrouwde.
"We moeten vooral verbeteren op aerodynamisch gebied. We hebben meerdere programma's lopen. De ingenieurs vertellen mij dat we goede vooruitgang gaan boeken, maar ik vertrouw ze niet meer. Ik wil gewoon de rondetijden zien, want dat is het enige wat telt", zo riep Tost na de eerste Grand Prix van 2023.
Wijzigingen doorgevoerd
Inmiddels heeft de leiding van AlphaTauri ingegrepen. De aerodynamische afdeling, waar volgens Tost de meeste winst te behalen was, is gereorganiseerd. Dat laat de baas van De Vries weten aan het Duitse Sport 1.
"De aero-afdeling is gereorganiseerd. We hebben afscheid genomen van enkele medewerkers en ik verwacht nu een toename van de prestaties van de nieuwe mensen. Ik wil nog geen namen noemen, alleen dit - de verantwoordelijkheid is nu verdeeld over drie mensen", zo liet Tost weten.
Lees ook
Sergio Pérez weggezet als leugenaar: 'Daarom is er publiekelijk niks gezegd'
Jean Todt: 'Max Verstappen en Michael Schumacher hebben één ding gemeen...'
Samenwerking met Red Bull geïntensifeerd
Maar dat is niet het enige goede nieuws voor Nyck de Vries. Naast het feit dat de aerodynamische afdeling een flinke opknapbeurt heeft gehad, zal het team uit Faenza ook meer gaan samenwerken met Red Bull Racing.
AlphaTauri is onderdeel van de Red Bull-groep en het Italiaanse team gaat nu de samenwerking met de leider in het kampioenschap intensiveren.
"We kunnen niet zomaar mensen bij Red Bull Racing wegkapen, zoals Aston Martin dat wel heeft gedaan. Maar we gaan onze samenwerking met Red Bull wel intensiveren. Maar de regels hiervoor zijn erg precies. Je kunt niet zomaar onderdelen kopiëren van elkaar. We mogen alleen onderdelen accepteren van Red Bull, welke zijn toegestaan. Maar die zijn niet relevant voor de prestaties. De rest moeten we zelf ontwikkelen. De FIA kijkt daar goed naar", aldus de AlphaTauri-baas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties