Formule 1-commentator Olav Mol heeft tijdens de Grand Prix Radio-podcast 'F1 Aan Tafel' een tipje van de sluier gelicht wat betreft de snelheid van McLaren. Volgens Mol is McLaren namelijk zoveel sneller dan de rest van het veld, in Miami had McLaren een voordeel van 1 seconde per ronde op Max Verstappen, door een speciaal trucje bij de voor- en achterremmen.
Tijdens de Grote Prijs van Miami werd nog maar eens pijnlijk duidelijk dat Red Bull en Verstappen momenteel geen vuist kunnen maken naar het team van McLaren. De formatie uit het Britse Woking is simpelweg te sterk als het gaat om het goed houden van de banden en dat werd goed zichtbaar in het gat dat Oscar Piastri en Lando Norris vooraan in het veld hadden bij het vallen van de vlag: 37 seconden naar de eerstvolgende niet-McLaren-coureur.
Red Bull zoekt oplossing voor snelheid McLaren
Red Bull is hard op zoek naar een antwoord voor de dominantie van McLaren en denkt die gevonden te hebben in de manier waarop McLaren omgaat met de remmen en banden. Auto, Motor und Sport wist eerder al te melden dat het team van Red Bull gebruik had gemaakt van speciale infraroodcamera's om de bandentemperatuur van McLaren te meten tijdens pitstops. Eerder deze week werd ook bekend dat de FIA extra onderzoek had gedaan naar de achterremmen van McLaren. Het autosportorgaan wist echter niets te vinden dat tegen de regels was en dus is de MCL39 (vooralsnog) compleet legaal.
Lees ook
Toto Wolff kiest kant tussen McLaren en Red Bull en spreekt zich uit over legaliteit McLaren-auto
Kansen voor Max Verstappen en Lewis Hamilton door regelwijziging? 'Het zal een reset zijn van de prestaties'
Christian Horner botst met Zak Brown na opmerkingen over legaliteit McLaren-auto
Mol heeft slecht nieuws voor Red Bull en Verstappen
Mol, die tijdens de podcast sprak over het voordeel van McLaren, probeerde de reden achter het grote voordeel van McLaren uit te leggen. "Ze (McLaren) hebben iets gedaan met hun voorremmen waardoor alles in zijn geheel koeler blijft. Als je minder hitte hebt rond de remmen, dan blijven je banden in zijn geheel ook koeler", vertelde Mol, die gelijk met slecht nieuws kwam voor Red Bull en Verstappen. "Je kunt zoiets niet zomaar even kopiëren, want het (design) heeft ook met allerlei luchtstromen aan de binnenzijde van de velg te maken", aldus Mol in de podcast F1 Aan Tafel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties