Het was een groot punt tijdens de onthulling van de RB20 op donderdagavond: de sidepods van de nieuwe Red Bull-bolide. Toen het doek van de 2024-auto van Max Verstappen en Sergio Pérez werd getrokken, liet het team zien dat ze niet stil hadden gezeten in de winterperiode. Op veel gebieden was de Red Bull-auto aangepast.
Een aantal van die gebieden waren de sidepods en de motorkap. Deze onderdelen leken erg veel op de onderdelen die de laatste jaren zijn gebruikt door Mercedes, op de W13 en de W14. In 2022 en 2023 werden de Mercedes-auto's gezien als totale mislukkingen, maar zo ziet Red Bull dat dus overduidelijk niet.
'Zeropods'
Aan het begin van 2022 kwam Mercedes met het 'zeropod-concept' op de proppen, waarbij de sidepod eigenlijk totaal niet aanwezig was. Om toch koeling in de motor te krijgen, besloot het team een verticale luchtinlaat te bouwen. Alle andere teams hadden een horizontale inlet en ook Mercedes ging in 2023 overstag en maakte de luchtinlaat overdwars. Maar waar Mercedes dus is overgestapt naar het conventionele design, heeft Red Bull de andere richting genomen.
De RB20 lijkt dit jaar juist verticale luchtinlaten te hebben, waarmee ze in de richting van de Mercedes W13 zijn gegaan. Daarnaast heeft ook de motorkap van de RB20 een aanpassing gehad. Over de gehele motorkap loopt nu een gleuf, die weer te zien was op de Mercedes W14 van vorig jaar. Wat is de reden voor deze wijziging, aangezien Mercedes juist besloot om dat concept te laten vallen?
Niet om uit te dagen
Op social media werd al gespeculeerd dat Red Bull Racing deze aanpassingen had doorgevoerd om Mercedes te stangen. Zij zouden wel even laten zien hoe je een dergelijk concept wél kan laten werken. Maar volgens Christian Horner - die bij de onthulling van de RB20 aanwezig was, maar zijn positie lijkt te moeten verlaten - is dat totaal niet het geval.
Red Bull heeft deze onderdelen toegevoegd aan de auto omdat het snelheid wil winnen, niet omdat het Mercedes uit wil dagen.
"Het is geen tactische keuze. Het is puur gebaseerd op prestaties en wat we in onze simulatoren zien. Natuurlijk ziet de auto er op sommige plekken anders uit dan vorig jaar en alleen de stopwatch gaat duidelijk maken of dat de juiste keuzes zijn. Maar we leven tegenwoordig in een virtuele wereld en we hadden deze beslissingen niet genomen als we dachten dat er iets beters zou zijn", zo zegt Horner bij Motorsport.com.
Lees ook
Red Bull-baas Christian Horner laat zich uit over relatie met Max Verstappen na 'vijand-geruchten'
Adrian Newey niet zeker van ontwikkelingsrichting Red Bull: 'Gaat het genoeg zijn?'
Red Bull is creatief geweest
Volgens Horner zijn de sidepods en de motorkap niet de enige onderdelen die zijn aangepakt door Red Bull Racing, afgelopen winterperiode. Het team is ontzettend creatief geweest en Horner meent dat de RB20 zeker geen conservatieve opvolger is van de recordauto van 2023.
"Ik denk dat er ook veel innovatie in de auto zit die de komende weken ongetwijfeld onder de loep zal worden genomen. Ik denk dat het team heel creatief is geweest. Dat zie je terug in sommige oplossingen die ze hebben bedacht. Het is dus geen conservatieve evolutie. Er is een aantal geweldige innovaties", aldus de Brit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties