Max Verstappen was na de testdagen in Bahrein niet helemaal te spreken over zijn RB21, waar hij in 2025 mee gaat proberen zijn vijfde achtereenvolgende titel te winnen. De Nederlander werd vooral op de derde testdag verrast met een auto die erg leek op zijn bolide van vorig seizoen, aangezien deze erg onvoorspelbaar was en hem dezelfde problemen gaf als in 2024.
Dat zorgde ervoor dat Red Bull tot in de late uurtjes nog bezig was met het vinden van de juiste afstelling van de RB21. Waar de andere teams hun lange runs aan het rijden waren, reed Max Verstappen met flow-vis op zijn bolide, zodat de ingenieurs konden bepalen welke afstelling de juiste downforce genereerde. En dit is allemaal terug te leiden naar de dag ervoor, meent Pierre Waché.
De technisch directeur van Red Bull Racing geeft aan dat de RB21 tot nu toe beter presteert dan de RB20, als het gaat om het gemak waarmee de coureurs met de auto om kunnen gaan, maar moet ook concluderen dat zijn ontwerp nog niet helemaal naar wens afgesteld is. Dit vanwege een aantal problemen waar het team op donderdag tegenaan liep.
"We hebben wat feedback die is zoals we verwachten, in termen van hoe de auto reageert en in termen van balans. De karakteristieken zijn vlakker dan de vele pieken [van 2024]", begint Waché bij The-Race. "Maar ik denk dat we nog moeten werken aan hoe we het potentieel ervan kunnen benutten. Het is op dit moment moeilijk om de auto opnieuw in balans te brengen, maar we onderzoeken verschillende oplossingen."
“De eerste dag was OK. [De tweede dag] vonden we geen goede balans. En we hadden ook wat problemen. Het is dus moeilijk om op dit moment iets te zeggen over de competitiviteit.”
Lees ook
Damon Hill wil Lewis Hamilton wereldkampioen zien worden: 'Hetzelfde als bijna-dood ervaring Niki Lauda'
Max Verstappen en Red Bull tasten in het duister voor eerste race van het seizoen: 'Het is moeilijk'
RB21 is een grote aanpassing
Waar de RB21 qua uiterlijk misschien erg lijkt op de RB20 van vorig seizoen, is dat volgens Waché overigens verre van waar. In de ogen van de Fransman is de auto een veel grotere aanpassing dan dat er tussen 2023 en 2024 is geweest. Red Bull heeft het concept compleet omgegooid, in de hoop dat de auto beter te besturen werd.
“Ik denk dat het qua karakteristiek meer verschilt van wat we zagen tussen RB19 en RB20. Na het einde van het seizoen van de RB19 was er een evolutie. De vorm [van de RB20] was heel anders, maar het was hetzelfde type concept. Nu is de manier waarop we de snelheid eruit halen, de karakteristiek van de auto, duidelijk heel anders.”
https://www.the-race.com/formula-1/the-rb21-misconception-that-explains-red-bulls-test-troubles/
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties