F1 Nieuws

'Regelwijziging FIA zorgde voor dominantie Max Verstappen in Imola'

Max Verstappen aan de leiding van de race in Imola voor Oscar Piastri
BSR Agency
F1 Nieuws

'Regelwijziging FIA zorgde voor dominantie Max Verstappen in Imola'

Max Verstappen aan de leiding van de race in Imola voor Oscar Piastri
BSR Agency

Max Verstappen heeft een dominante overwinning geboekt op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, waar hij beide McLarens achter zich hield en voor de 65e keer als winnaar over de streep kwam in de Formule 1. Dat was uiteraard te danken aan zijn prachtige inhaalactie bij de start van de race, toen hij Oscar Piastri voorbij ging, maar De Telegraaf hint ook op een mogelijke regelwijziging.

De Nederlander heeft wederom aangetoond dat hij de beste coureur van de grid is. De eerste keer dat hij een auto had die mee kon strijden om de zege, reed hij direct bij de rest van het veld weg en zorgde hij dat Red Bull hun 400e race uit de geschiedenis van de Formule 1 wist te winnen.

Voor Christian Horner was het duidelijk: de updates aan de auto van Max Verstappen werkten naar behoren en zorgden ervoor dat zijn RB21 in een werkvenster kwam waarin hij eindelijk weer kon pushen - voor het eerst dit seizoen. Maar zat er een onderliggende reden achter de dominantie van Verstappen? Het is namelijk erg toevallig dat er afgelopen week een regelwijziging is doorgevoerd vanuit de FIA, waarna McLaren direct wat prestaties verloor in de eerstvolgende race.

Waarom was Red Bull zo dominant?

Hoewel Verstappen voor de tweede keer naar de overwinning snelde in 2025, was de Grand Prix in Imola de eerste keer dat hij écht de beste auto van het veld had. Dat had meerdere redenen: de bandenslijtage op Imola was minder heftig dan verwacht door de lagere temperatuur in Italië en Red Bull had een juiste afstelling gevonden, waardoor de RB21 van Verstappen beter werkte dan ooit tevoren.

En dat is volgens McLaren ook de grote reden dat Verstappen naar de zege snelde. Teambaas Andrea Stella maakte duidelijk dat Verstappen gewoon niet bij te houden was, omdat de Limburger zich te goed voelde in zijn bolide.

"We hebben geprobeerd om verschillende scenario’s te bedenken om Max te verslaan. Maar er was geen moment dat we het gevoel hadden dat we genoeg snelheid hadden", zei de Italiaan volgens de Nederlandse krant.

Maar was dat wel het geval of zat er meer achter de opkomt van Red Bull - of beter gezegd: de terugval van McLaren?

Technical Directive FIA

In de F1-paddock zijn er namelijk geluiden dat McLaren een terugval heeft gekend door een Technical Directive vanuit de FIA - waarin regels worden verduidelijkt of aangepast. Vorige week is er gekeken naar het design van het wheel bodywork en het behandelen van de banden. Volgens De Telegraaf zijn er speculaties dat McLaren last heeft gehad van deze ingreep en daardoor minder sterk voor de dag kwam in Imola.

McLaren ontkent overigens dat dit het geval was, waarbij ook de FIA meldt dat zij verwachten dat McLaren niks heeft hoeven aan te passen aan de MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri. Toch is het opvallend en zal de bandenslijtage van McLaren in Monaco nauwlettend in de gaten gehouden worden, waarna de Grand Prix van Spanje al helemaal met argusogen bekeken zal worden, aangezien daar de regels omtrent de voorvleugels aangepast worden...

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties