F1 Nieuws

Stewards zijn woedend en geven F1-coureur een bizar zware gridstraf voor race in Monaco

Oliver Bearman in zijn Haas tijdens VT1 in Monaco
BSR Agency
F1 Nieuws

Stewards zijn woedend en geven F1-coureur een bizar zware gridstraf voor race in Monaco

Oliver Bearman in zijn Haas tijdens VT1 in Monaco
BSR Agency

Oliver Bearman heeft voor de Grand Prix van Monaco een enorm zware gridstraf ontvangen. De Brit kende tijdens de tweede vrije training op het stratencircuit in Monte Carlo een incident onder een rode-vlag situatie en heeft zich na de sessie moeten melden bij de stewards. Bij de FIA heeft hij te horen gekregen dat hij ontzettend gevaarlijk heeft gehandeld en daarvoor krijgt hij een bizar zware gridstraf.

Bearman is niet de eerste coureur die op de vrijdag in Monaco een gridstraf heeft ontvangen. Lance Stroll wordt tijdens de race van zondag één plaats naar achteren gezet, wegens een incident met Charles Leclerc in VT1. Echter is dat niks in vergelijking met de straf die Bearman ontvangen heeft. De Haas-coureur beging een overtreding onder een rode vlag, waarbij hij Carlos Sainz heeft ingehaald terwijl de rode vlag al gezwaaid werd, en hij zich daarvoor bij de stewards moest melden.

De F1-rookie, die dit jaar de teamgenoot van Esteban Ocon is bij Haas, heeft zich daarmee flink in de nesten gewerkt bij de stewards. Hij heeft namelijk een gridstraf van tien plaatsen (!) ontvangen voor de race van zondag. Een ongekend zware straf voor een overtreding, aangezien de stewards het normaliter afdoen met een drie of vijf plaatsen gridstraf.

Stewards geven uitleg over oordeel

Waarom ze dit keer besloten om Bearman bijzonder zwaar te straffen, valt in het oordeel van de stewards te lezen. Volgens de medewerkers van de FIA heeft de Brit de veiligheid van zijn conculega's in het geding gebracht en daarvoor moet hij zwaar gestraft worden. Naast zijn tien plaatsen gridstraf ontvangt hij dan ook twee strafpunten op zijn racelicentie.

"De stewards luisterden naar de coureur van auto 87 (Oliver Bearman), de teamvertegenwoordiger en bekeken de gegevens van het positionerings- en signaleringssysteem, videobeelden, timing, teamradio en videobeelden van de auto's en stelden vast dat auto 87 auto 55 (Carlos Sainz) inhaalde in bocht 17."

"Ruim voor de inhaalmanoeuvre was de rode vlag voor de sessie uitgetrokken. Ruim voor de inhaalactie werd de sessie rood afgevlagd. Het team informeerde de coureur vrij laat, vlak voordat de inhaalactie plaatsvond. Uit de videobeelden blijkt echter duidelijk dat er een lichtpaneel recht voor de coureur stond waarop de rode vlag te zien was; ook het dashboard gaf de rode vlag aan ruim voordat de inhaalactie plaatsvond", zeggen de stewards, waarmee ze de schuld volledig bij de F1-rookie leggen.

"De reglementen verplichten de coureurs om 'onmiddellijk' snelheid te minderen en langzaam terug te rijden naar hun respectievelijke pits (Artikel 2.5.4.1 b)). Hetzelfde reglement waarschuwt de coureurs dat in een situatie met een rode vlag “inhalen verboden is” en dat de coureurs “eraan moeten denken dat er zich race- en servicevoertuigen op de baan kunnen bevinden...”.

"De coureur beweerde dat hij de rode vlaggen zag, maar besloot om niet abrupt af te remmen omdat hij vond dat abrupt afremmen gevaarlijker zou zijn geweest en dat wat hij deed een veiligere manier was om met de situatie om te gaan. We waren het niet eens met zijn beslissing om niet voldoende vaart te minderen om te voorkomen dat hij een andere auto zou inhalen en in plaats daarvan langzaam terug te rijden naar de pits, zoals vereist."

"Het hele doel van het verplichten van coureurs om direct af te remmen is veiligheid - ze weten niet wat er voor hen rijdt of wat de reden is voor het tonen van de rode vlag. Dit is met name het geval op een circuit als Monaco."

Geen verzachtende omstandigheden 

Volgens de stewards was er dus ook geen verzachtende omstandigheid, waarmee Bearman wellicht een mindere straf had mogen verwachten. De Haas-coureur zal de race van zondag hoogstwaarschijnlijk vanaf de laatste plek moeten aanvangen, aangezien hij beide trainingen buiten de top tien belandde. Ook ontvangt hij dus twee strafpunten op zijn licentie.

"In de gegeven omstandigheden is er geen verzachtende omstandigheid voor het feit dat hij een auto inhaalde onder rode vlag en daarom hebben we een straf opgelegd van 10 startplaatsen aftrek voor de race en 2 strafpunten."

Het FIA-document voor de straf van Oliver Bearman
FIA

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties